حیوان‌گزیدگی در یزد ۲ برابر شد

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد از رشد دو برابری حیوان گزیدگی در یزد خبر داد و گفت: بیشترین حیوان گزیدگی مربوط به گربه بوده است.

به گزارش یزدی نیوزسید علی‌اکبر موسوی ندوشن از رشد دو برابری حیوان گزیدگی در امسال در یزد خبر داد و اظهار داشت: این آمار در ۷ ماهه سال ۱۳۹۴، ۴۷۲ مورد بوده که این تعداد درمدت مشابه امسال  به ۹۵۷ مورد رسیده و تقریباً دو برابر شده است.

 
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد افزود: اگر فردی توسط حیوان هاری گزیده شود باید آن فرد فوراً برای واکسیناسیون هاری مراجعه کند چراکه سهل‌انگاری در این رابطه مرگ فرد را به دنبال دارد.
 
وی افزایش حیوان گزیدگی را نگران‌کننده دانست و ابراز داشت: افزایش حیوان گزیدگی ممکن است احتمال عدم مراجعه افراد به مراکز درمانی را بالا ببرد بنابراین با توجه به بالا رفتن شیوع هاری در حیوانات در دو سال گذشته از مردم می‌خواهیم در صورت حیوان گزیدگی و حتی ایجاد خراش توسط حیوانات به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند.
 
موسوی بیشترین حیوان گزیدگی در شهرستان یزد را توسط گربه‌ها عنوان کرد و گفت: هاری به دو شکل وجود دارد یک‌شکل آن به‌صورت بارز و حمله حیوان خود را نشان می‌دهد و یک‌شکل به‌صورت خاموش بوده یعنی حیوان بی‌آزار به نظر می‌رسد اما ممکن است مبتلابه هاری باشد.
 
وی ادامه داد: بنابراین تأکید می‌کنیم هرگونه حیوان گزیدگی به‌ویژه در کودکان که برخی اوقات به والدین خود اطلاع نمی‌دهند جدی گرفته شود.
 
وی در ارتباط با اینکه سگ‌های ولگرد از ناقلان بیماری‌هایی محسوب می‌شوند ابراز داشت: بیماری سالک شهری نیز از دیگر بیماری‌هایی است که امکان انتقال آن  توسط سگ‌های ولگرد وجود دارد که خوشبختانه در حیوان گزیدگی‌های اخیر مورد هاری گزارش نشده است.
 
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد  کنترل، واکسیناسیون و تأمین دارو  را از وظایف مرکز بهداشت در زمینهٔ مهار بیماری‌ها به‌ویژه هاری دانست و گفت: واکسیناسیون بیماری‌هایی رایگان است و خوشبختانه در زمینهٔ تأمین آن نیز مشکلی وجود ندارد.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..