با کمبود تولید فرش دستباف در استان یزد مواجه هستیم ‌

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد گفت: علی رغم اینکه در شرایط فعلی، بازار اکثر کالاها با رکورد روبرو است در زمینه فرش دستباف بازار تقاضا داغ بوده و با کمبود تولید نیز مواجه هستیم.

به گزارش یزدی نیوزمسعود استقامت  با اشاره به ظرفیت بالای استان یزد در حوزه تولید و بافت فرش دستبافت گفت: علی رغم اینکه در شرایط فعلی، بازار اکثر کالاها با رکورد روبرو است در زمینه فرش دستبافت بازار تقاضا داغ بوده و با کمبود تولید نیزمواجه هستیم.

 
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد افزود: متاسفانه به دلیل پایین بودن میزان دستمزد و قیمت فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی، تولید این محصول مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل افراد کمی از شغل قالی‌بافی استقبال می‌کنند.
 
وی با اشاره به رشد دو برابری قیمت فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف گفت: در سال‌های گذشته شاهد افزایش تنها ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت فرش دستباف هستیم و این در حالی است که افزایش قیمت فرش ماشینی علی رغم تولید آسان‌تر و سریع‌تر رشد دو برابری قیمت را داشته است.
 
استقامت با اشاره به وجود ۱۵۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در استان اظهار داشت: حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار یزدی در زمینه تولید فرش دستبافت مشغول به فعالیت هستند.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد آمریکا، آلمان، ایتالیا و ژاپن را مهمترین بازارهای هدف  بین‌المللی فرش دستباف استان در سالیان گذشته دانست و اظهار داشت: متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل عدم بازاریابی و نیازسنجی بازارهای بین‌المللی توسط مسئولان و همچنین عدم اطلاع تولید کنندگان از رنگ و طرح مورد نظر کشورهای دیگر، صادرات فرش دستبافت به خارج از کشور متوقف شده است.
 
وی تصریح کرد: البته تولید پایین فرش دستبافت در استان نیز سبب شده تا حتی نیاز بازارهای داخلی هم به صورت کامل مرتفع نشود و با کمبود تولیدات مواجه باشیم.
 
استقامت به علاقه‌مندان در زمینه تولید فرش دستبافت توصیه کرد: در حال حاضر بازار فرش دستبافت بازار بسیاری خوبی است و اگر کسی علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه باشد و  فرش‌های دستبافت با رنگ و طرح خوب تولید کند از بازار فروش خوبی برخوردار بوده و این ظرفیت می‌تواند در کاهش میزان بیکاری استان تاثیرگذار باشد.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
 

بخش نظردهی بسته شده است..