رییس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد:

مشکل گرانی در بازار آجیل از سوی دولت قابل کنترل است

این روزها وضعیت آجیل کم از وضعیت طلا در بازار ندارد به طوری که به دلیل نوسانات ارز، قیمت اقلام مختلف آجیل رشد چندین برابری و قابل توجهی داشته است.

به گزارش یزدی نیوزوضعیت پسته و بادام هندی در بازار آجیل و خشکبار به گونه‌ای شده که حتی با کاهش چشمگیر میزان تقاضای بازر هنوز هم مردم قادر به خرید آن نیستند و این در حالی است که متولیان این حوزه ادعای قابل کنترل بودن این وضعیت را دارند.

 
در صورت تدوام این بی‌ثباتی که اکنون بر بازار آجیل و خشکبار سایه انداخته است، مردم باید برای مناسبت ‎ های پیش‏رو مانند شب یلدا و حتی نوروز، آجیل را به صورت دانه‌ای خریداری کنند یا این که آجیل را از لیست سنت‌های دیرینه ‎ ی خود حذف کنند.
 
رکود ۹۰ درصدی بازار آجیل در یزد
 
«سید حسین عقیلی» رییس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد در گفت‏و‏گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با گلایه از وضعیت کنونی بازار، اظهار می ‎ کند: میزان عرضه و تقاضای آجیل در یزد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و با روند کنونی مردم باید آجیل نوروزشان را دانه‌ای یا مشتی بخرند.
 
وی با بیان این که عدم ثبات قیمت دلار عامل اصلی بی‌ثباتی بازار خشکبار شده است، تصریح می‏کند: متاسفانه پسته به دلیل صادرات بی‌رویه از هر کیلو ۹۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد در حالی که با کنترل وضعیت صادرات و با نرخ کنونی دلار این قیمت می ‎‎ تواند حتی تا حدود ۷۰ هزار تومان تنزل پیدا ‌کند.
 
این مسئول ادامه می ‎ دهد: قیمت بادام هندی نیز در حال حاضر به دلیل برچسب «قاچاق ممتاز» روی این محصول، حدود سه برابر قیمت قبل شده، در حالی که محصولی که کشت، برداشت و تولید آن در ایران نیست در زمره اقلام وارداتی است و قاچاق محسوب نمی ‎ شود.
 
وی با اشاره به توانایی دولت در کنترل بازار، عنوان می ‎‎ کند: دولت می‌تواند علاوه بر کنترل صادرات، با فروش مازاد محصولاتی مانند پسته در داخل کشور، این مشکل را به سهولت برطرف کند والا مردمی که خودشان تولیدکننده پسته در دنیا هستند، قادر به استفاده از این محصول نیستند.
 
عقیلی با بیان این که محصولاتی مانند کشمش و حتی تخمه آفتابگردان نیز رشد چند برابری قیمت داشته‌اند، می ‎ گوید: کشمش از ۱۵ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان و تخمه آفتابگردان از ۶ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده به طوری که این رشد قیمت به شدت میزان تقاضا را کاهش داده است.
 
وی تاثیر خشکسالی بر محصولاتی مانند پسته را عامل تشدید گرانی قیمت‌ها می ‎ داند و بیان می‏‏کند: سرمازدگی و خشکسالی به شدت بر میزان تولید محصولات کشاورزان به ویژه در رفسنجان تاثیر سوء گذاشته است.
 
فروش فوق‏العاده آجیل شب یلدا در یزد
 
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد عدم پیش‌بینی قیمت آجیل شب یلدا را یکی دیگر از تاثیرات بی‌ثباتی دلار عنوان می‏کند و می ‎ گوید: قیمت اقلام آجیل شب یلدا مانند خرما، انجیر خشک، مغز بادم و پسته خام و توت خشک اکنون وضعیتی مانند طلا دارند و قابل پیش‌بینی در بازار نیستند.
 
وی فروش فوق‌العاده در چندین فروشگاه عرضه محصولات خشکبار را اقدامی در راستای خدمات رسانی به مردم ذکر و اظهار می ‎‎ کند: قیمت در این فروشگاه‌ها که پس از انتخاب شدن به مردم معرفی می‌شوند، حدود ۵ درصد از بازار پایین‌تر خواهد بود.
 
عقیلی اضافه می ‎ کند: این اقدام از ۲۵ تا ۳۰ آذرماه در فروشگاه‌های منتخب یزد انجام خواهد شد و در عین حال بازرس‌های محسوس و نامحسوس نیز ناظر بر کنترل قیمت‌ها خواهند بود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..