امام جمعه موقت یزد:

انسان‏‌شناسی مقدمه اخلاق است

امام جمعه موقت یزد انسان را موضوع اخلاق و محور هستی دانست و گفت: انسان‏‌شناسی مقدمه اخلاق است.

به گزارش یزدی نیوز حجت الاسلام «محمد حسن معزالدینی» در دهمین نشست از سلسله نشست‏‌های اخلاق تعلیم و تربیت که در دانشگاه یزد برگزار شد، انسان را محور و موضوع اخلاق دانست و گفت: اخلاق را باید دید نه این که نشست و از آن گفت.

 
وی افزود: از آنجایی که محور اخلاق، انسان است لاجرم نیاز به شناخت موضوع و نسبت آن با اخلاق بسیار ضروری است و در راستای شناخت موضوع این سوالات از اهمیت زیادی برخوردار است که انسان کیست؟ برای چه آمده است؟ و موجودیتش چیست؟
 
وی عدم شناخت موضوع و جهل به آن را موجب فرو رفتن در حیرانی بیشتر خواند و در ادامه با اشاره به سخن حضرت امیرالمومنین امام علی(ع)، خودشناسی را بالاترین درجه معرفت دانست.
 
کائنات طفیل انسان
 
حجت الاسلام معزالدینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه انسان در قرآن، گفت: برتری سیاره زمین نسبت به سایر کرات در این است که خداوند خلیفه خود را روی آن قرار داده است.
 
وی گفت: اگر انسان را محور فعالیت‌های تمام کائنات بدانیم و این محور را درست نشناسیم به بیراهه خواهیم رفت و هر مکتبی سر بلند کرده است تا به گونه‏‌ای انسان را بشناساند.
 
وی یادآور شد: تا قبل از رنسانس تاکید بر این بود که انسان باید ذلیلانه همه چیز را از خدا بخواهد و این نگاه تفریطی به انسان، موجب انفجار در برابر کلیسا شد و از رنسانس به بعد، اومانیزم، مکتب و گفتمان غالب شد که این نیز نگاهی افراطی بود.
 
وی لزوم بازنمایی انسان به صورت اعتدال گونه را لازمه شناخت صحیح نسبت به او خواند و آن را مختص قرآن دانست.
 
انسان موجودی دو ساحتی
 
امام جمعه موقت یزد در ادامه سخنان خود بر دو ساحت رسوبی و ربوبی انسان تاکید کرد و گفت: انسان داوطلب نمایندگی خداوند روی زمین است و انبیاء الهی آمدند تا بشر را از ساحت رسوبی به ربوبی برسانند.
 
وی اراده را عامل تعیین کننده ماندن در ساحت رسوبی و یا رسیدن به ساحت ربوبی دانست.
 
حجت الاسلام دکتر «محمدحسین فهیم نیا» عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام(ص)، زندگی ایشان را داری سه بخش شامل خودسازی، کادرسازی و جامعه سازی دانست.
 
وی بیان کرد: در مرحله خودسازی صلاحیت حاصل می شود، در مرحله کادرسازی تربیت انسان برای بخش سوم یعنی جامعه سازی صورت می گیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شهید صدوقی، گفت: حجت الاسلام معزالدینی از برکات وجودی این شهید محراب است که همواره دارای دو ویژگی بصیرت و شجاعت بوده است. این دو ویژگی تنها در سایه تقوای الهی حاصل می شود.
 
گفتنی است؛ در پایان نشست نیز دکتر «علی اصغر علمدار یزدی» مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه با قدردانی از حضور و سخنرانی حجت الاسلام معزالدینی، فضای دانشگاه و تفکرات حاکم بر آن را خداجو و الهی توصیف و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این فضا، سخنانی که به نوعی به تعالی و ارتقای روحی و معنوی انسان ها توجه دارد، به دل ‎ های مشتاقان می‏نشیند.
 
سپس لوحی به رسم یادبود مزین به نشان زرین دانشگاه به دست دکتر «محمدصالح اولیاء» رییس دانشگاه یزد به حجت الاسلام معزالدینی اهدا شد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..