وزیر آموزش و پرورش در یزد:

کتب کمک درسی، سم دوره ابتدایی

از سیاست حذف کتب کمک درسی و تدریس زبان انگلیسی در پیش دبستانی ها تا ایجاد اتاق های بازی آموزشی در مدارس ابتدایی مهمترین محورهای سخنان بطحایی در یزد بود.

به گزارش یزدی نیوز وزیر آموزش وپرورش در اولین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد  به تشریح برنامه های این وزارتخانه در راستای هویت بخشی به کودکان کشور پرداخت.

 
بطحایی با بیان اینکه هم اکنون  نقش مدارس در شکل گیری هویت فرزندان جامعه نسبت به خانواده افزایش چشمگیر یافته است گفت این وظیفه آموزش و پرورش است که در دوره پیش دبستانی با توجه بیشتر به خانواده در هویت بخشی درست کودکان نقش ایفا کند .
 
وی با اشاره به هجمه سنگینی که جامعه به ویژه فضای مجازی در شکل گیری هویت کودکان دارد  افزود  ما باید به شدت در حوزه آموزش خانواده ها سرمایه گذاری کنیم و ما اینکار را شروع کرده ایم و امروز افتخار می کنیم که ۷۰ درصد کودکان واجد شرایط در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند در حالیکه این رقم در ۶ سال گذشته ۱۱ درصد بوده است.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود برخی از مهدهای کودک که زیر نظر وزارتخانه نیستند به موضوع هویت بچه ها کم توجه هستند و اتفاقاتی در این مهدهای کودک به نام شادی و نشاط در یادگیری رخ می دهد که از تاثیرات آن غافل هستند.
 
بطحایی خاطر نشان کرد: متاسفانه این گونه اتقاقات به حرفه ای نبودن و کم تخصص بودن مربیان مهدها بر می گردد که تاثیرات بسیار مخربی بر هویت بچه ها دارد.
 
وی با بیان اینکه  ضرر آموزش زبان خارجی در دوره پیش دبستانی بیش از نفع آن است تاکید کرد  آموزش یک زبان بیگانه ، در تاثیر پذیری کودکان از فرهنگ زبان بیگانه موثر است و این گام بزرگی در تغییر شکل پذیری هویت آنهاست .
 
وزیر آموزش و پرورش افزود  سیاست ما در دوره پیش دبستانی سیاست تعمیق هویت بچه ها و ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده ها و آموزش آنهاست و اکنون آموزش متمرکز مربیان پیش دبستانی در حال برگزاری است.
 
بطحایی  اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که دانش آموزان ما به جای آن که در کوچه و خیابان دوست و همسن و سال خود را پیدا کند و از آن ها الگو بگیرند در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.
 
 بطحایی استفاده از کتابهای کمک آموزشی، برای بچه ها در دوره ابتدایی را یک سم برشمرد و گفت: این موضوع بچه ها را از مدرسه جدا می کند و یادگیری ها را سخت ، طاقت فرسا و تلخ می کند و هیچگاه کودک درس زندگی را در مدرسه فرا نخواهد گرفت.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف کتاب های کمک درسی در مقطع ابتدایی و تبدیل شدن مدارس به مدارس بانشاط گام اول وزارت آموزش و پرورش است و همه معلمان در راستای اجرای شدن این امر در مدرسه باید تلاش کنند.
 
 بطحایی اظهار امیدواری کرد در زمان وزارت وی،  سیاست حذف کتب کمک درسی اجرایی و محقق شود. وی گفت:مدارس ابتدایی ما باید از این آلودگی ها تصفیه شود و بچه ها باید در مدارس ابتدایی نفس بکشند و از یادگیری خود لذت ببرند.
 
وزیر آموزش و پرورش تغییر ماهیت تکالیف را از سیاست های وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: باید به تدریج به سمتی برویم که تکالیف در مدرسه انجام شود.
 
بطحایی خاطر نشان کرد: امسال برنامه ویژه ای که برای ۶ پایه تحصیلی یعنی برای دوره متوسطه اول و دوم آغاز کردیم این است که دو ساعت در مدرسه، آموزش کتاب درسی تعطیل و اموزش دیگر صورت گیرد.
 
وی راه اندازی اتاق های بازی های آموزشی در مدارس را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش برشمرد و افزود: این اتاق در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که امکان دارد و در ده استان آغاز می شود و سپس در دیگر استان های توسعه داده خواهد شد.
 
  برگزاری جشنواره ملی مدارس موفق در اردیبهشت ماه سال آینده از دیگر خبرهای وزیر آموزش و پرورش بود. وی گفت این جشنواره نقطه عطف روش های نوین یاددهی و یادگیری و مدرسه داری خواهد بود.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد هم دراین همایش هدف از آفرینش و خلقت را  قرار گرفتن انسان در مسیر کمال خداوندی دانست و گفت آموزش و پرورش در هدایت فرزندان نقش مهمی ایفا می کند.
 
آیت الله ناصری اظهار امیدواری کرد مدارس با آموزش و پرورش صحیح،  نقش خود را در ساختن انسان هایی مدیر و مدبر و با دانش برای آینده کشور به خوبی ایفا کنند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..