فرماندار میبد:

هنرمندان، صاحبان فکر و اندیشه و خلاقیت هستند

فرماندار میبد هنرمندان را صاحبان فکر و اندیشه و جلوداران فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه خواند.

به گزارش یزدی نیوز«حسین فلاح» در اولین کارگاه آموزشی شاغلان حوزه‌های صنایع دستی و در جمع هنرمندان ۳۱ استان شرکت‌کننده در یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان یزد که در محل فرمانداری میبد برگزار شد، گفت: توجه به صنایع دستی و هنرهای سنتی یک شهر، توجه به هویت یک استان و یک شهرستان است.

 
وی با اشاره به قابلیت‌های شهرستان میبد در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی، افزود: شهرستان میبد با ۱۰۲ هزار نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شهر یزد به عنوان قطب تولید‌کننده کاشی و سرامیک کشور به شمار می‌آید به طوری که در صنعت و همچنین هنر سرآمد شهرهای دیگر است.
 
فلاح بیان کرد: میبد یک شهر هنری و دارای هنرمندان بنام است که از قدیم‌الایام شهره در هنرهایی همچون سفالگری، کوزه‌گری، موتابی، شعربافی، کاربافی، خراطی و زیلو و زیرانداز را داراست و اخیراً به عنوان شهر جهانی زیلو در یونسکو معرفی شده که یک اتفاق خوب برای جذب توریست و گردشگر به این شهر و استان یزد است.
 
فرماندار با اشاره به عملکرد ضعیف هنرهای سنتی در شهر میبد و حتی استان، اظهار کرد: هر شهری حداقل دارای یک هنر منحصر به فرد است که می‌تواند معرف آن شهر و استان در جهان باشد کما آن که شهر میبد نیز در صنعت زیلو  بنا به گفته ارزیابان یونسکو برخوردار از هنری منحصر به فرد است چرا که چنین بافته‌ای بدون نقشه و نشانی به صورت ذهنی با نظم و هماهنگی بافته و عرضه می‌شود.
 
فلاح با اشاره  به این که به هنرمندان کم توجهی صورت گرفته است، گفت: هنرمندان عرصه‌های هنری و صنعتی نباید از کم توجهی دولتمردان هرگز دلزده و دلسرد شوند بلکه باید در شرایط کنونی کشور و تحریم‌های وارده بر کشور، جایگاه صنایع دستی کشور و خود را ارتقا بخشند و با نگاه خلاقانه، فرصت حضور در بازارهای جهانی را کسب کنند.
 
«محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان یزد گفت: حضور هنرمندان در یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان یزد و درخواست بیش از ۴۰ هنرمند از یک استان برای شرکت و حضور در این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که استان یزد مورد توجه ایران است.
 
وی افزود: بعضی از آمار‌ها نشان می‌دهد که  بعضی از رشته‌های هنری فروش خوبی را در این نمایشگاه داشته و مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
دهقان با بیان این که در گشایش و راه‌اندازی نمایشگاه دچار مشکلات اقتصادی بوده‌ایم، اظهار کرد: این نمایشگاه قطعاً دارای کاستی‌ها و مشکلاتی است که امیدواریم در سال‌های آینده بر این مشکلات فائق آییم و راه و مسیر بهتری را برای حضور هنرمندان کشور در نمایشگاه باز کنیم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..