رییس اوقاف میبد تاکید کرد:

اهتمام واقفان جدید به رفع نیازهای جامعه از طریق موقوفات

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میبد از واقفان جدید خواست تا موقوفات خود را حسب نیاز جامعه انجام دهند.

به گزارش یزدی نیوز «خلیل دلاوری» در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، گفت: موقوفات ثبت شده از گذشته با توجه به نیات وقاف قابل تغییر نیست و نمی‏توان هزینه  آنها را صرف موقوفات دیگر نیز کرد اما می توان با یک برنامه درست و جامع، موقوفات جدید را براساس نیازهای جامعه انجام داد.

 
وی مهمترین مشکلات و نیازهای امروز جامعه میبد را تامین مسکن نیازمندان، اشتغال، کمک به افراد بی بضاعت  و ایجاد پارکینگ ‎ های شهری نام برد که واقفین می‏‏توانند با انجام موقوفات جدید در این موارد، گرهی از مشکلات جامعه و مردم را باز کنند.
 
دلاوری با اشاره به ثبت هشت موقوفه جدید شهرستان در یک سال گذشته، اظهار کرد: استان یزد در موقوفات رتبه پنجم کشور را داراست اما به لحاظ درآمد موقوفات در رتبه دوازدهم کشور قرار گرفته است و علت عمده آن مزوعی بودن بیش از ۸۰ درصد موقوفات استان است که به علت شرایط نامناسب جوی و محیطی فاقد درآمدزایی مناسب هستند.
 
وی با اشاره به ثبت موقوفات در سامانه اوقاف، افزود: ثبت موقوفات در سامانه موجب شفافیت مالی در هزینه‎‎کرد درآمد موقوفات و نیز این سازمان خواهد شد.
 
رییس اوقاف میبد با اشاره به درآمد ۸۰۰ میلیون تومانی اوقاف شهرستان در سال گذشته، ابراز کرد: از این میزان ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به درآمد موقوفات و مابقی درآمد امامزاده‏ها بوده است.
 
به گفته وی، طبق قانون ۷۷ درصد درآمد موقوفات به حساب خود موقوفه، هشت درصد حق تولیت، ۱۰ درصد در اختیار مدیران کل و ۵ درصد هم صرف نشر فرهنگ وقف خواهد شد.
 
دلاوری با اشاره به مشکلات اداره اوقاف در زمینه دریافت درآمد ‎ های وقف، افزود: دریافت درآمدهای وقف از ادارات دولتی مشکل مهم اوقاف است ولی از طریق پیگیری‏های صورت گرفته در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بدهی آموزش و پرورش شهرستان وصول شد ولی به علت معوق شدن اعتبارات دولتی به این اداره، از سال قبل تاکنون دریافتی حاصل نکرده‏ایم.
 
وی افزود: طرح جامع امامزاده‏‏ها از سوی سازمان اوقاف کشور در حال پیگیری است اما متاسفانه هیئت امنای برخی امامزاده با سازمان اوقاف همکاری و تعامل لازم را ندارند و این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در طرح جامع امامزاده‏ها شده است.
 
دلاوری در پایان نیز تصریح کرد: طرح اعزام مبلغ یکی از طرح‏‏های اداره اوقاف است که در شهرستان میبد با اعزام سه روحانی به عنوان کارشناس به ۲۰ مدرسه در حال اجراست.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..