نجات باغ های انار روستای مزرعه نو عقدا

همزمان با فصل برداشت انار به همت مردم و مسئولان ، انارهای آلوده به آفت مگس مدیترانه ای از سطح باغ های این منطقه جمع آوری شد.

به گزارش یزدی نیوزمدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان افزود:مردم ومسئولان اقدام به جمع آوری انارهای آفت زده در باغهای انار و نصب محفظه ها و بسته های سمی بر روی شاخه درختان کردند.

 
فتاحی گفت:این اقدام به  منظور مبارزه عمیق با این آفت با هدف بهبود هر چه بیشتر برداشت محصول انار و آماده نمودن باغات برای بهار آینده با همکاری جهاد کشاورزی استان و شهرستان , بخشداری و بسیج عقدا و شورای اسلامی روستای مزرعه نو و نیزهمکاری مردم انجام شد.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته: با آغاز فصل برداشت محصول انار در سال زراعی ۹۸ – ۹۷ از ۶ هزار و ۸۱۰ هکتار باغ‌های این استان پیش‌بینی می‌شود ۹۵ هزار تن محصول انار برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل ۲۰ درصد کاهش دارد.
 
یدالله جواد پور علت کاهش تولید محصول انار را گرمازدگی ، سرمازدگی و وجود کرم گلوگاه اناروآفت مگس مدیترانه ای  ذکر کرده است.
 
وی بابیان اینکه عمده سطح زیر کشت در شهرستان‌های میبد ، تفت، مهریز و ابرکوه قرار دارد، افزود: ۴۰ رقم انار در استان تولید می‌شود که ۱۱ نوع آن مرغوب است.
 
جواد پور بیشتر ارقام انار مرغوب استان را شیرین، میخوش، ملس عقدا، گل تفت و رباب ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرده: بخشی از محصول به صورت تازه خوری، بخشی از آن به رب انار و ساندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و انار دان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.
 
این مسئول با اشاره به اینکه یزد در تولید این محصول رتبه چهارم کشور را داراست، یادآور شد: خشکسالی و کم‌آبی ازجمله مشکلات پیش روی باغداران برای توسعه کشت این محصول است .
 
وی تأکید کرده: بهترین روش آبیاری نوین ، آبیاری قطره‌ای برای باغ‌هاست که کشاورزان می‌توانند برای اخذ تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.
 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرده: برداشت انار از اواخر شهریور آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت.
 
سالانه از ۱۱۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت استان یزد، ۳۴۰ هزار تن محصول زراعی، ۶۵۰ هزار تن محصول باغی تولید می‌شود.
 
اراضی قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل کم‌آبی ، تداوم ۲ دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت ، سطح زیر کشت به ۱۱۶ هزار هکتار کاهش یافت.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..