امام‌ جمعه ابرکوه:

وظیفه میراث فرهنگی فراتر از حفظ وضع موجود است

امام‌جمعه ابرکوه گفت: وظیفه میراث فرهنگی فراتر از حفظ وضع موجود است و باید برای ترویج عملی آثار فرهنگی گذشتگان و هدایت کردن مردم نیز برنامه داشته باشد.

به گزارش یزدی نیوزحجت‌الاسلام «سید ابراهیم حسینی» در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: روند جاری کشور، به سمت جهانی‌شدن پیش می‌رود که اگر این روند توأم با مرزبندی نباشد، بسیار خطرناک است.

 
وی با تاکید بر این که جهانی‌شدن کشور باید متناسب با فرهنگ و معیارهای دینی باشد، ادامه داد: فرهنگ دینی در ایران اسلامی برای ملت و کشور حرف اول را می‌زند بنابراین هر تصمیمی اتخاذ شود باید متناسب و متوازن با معیارهای فرهنگ دینی باشد تا با مطالبات روحی و فطری مردم که مذهبی است، مغایرت نداشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ایران در بخش ساختمان‌سازی، توسعه فضاهای شهری، در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی در غرب ذوب شده و خواسته یا ناخواسته در بخش‌های نامبرده، خود باخته شده‌ایم.
 
امام ‌جمعه ابرکوه اذعان کرد: انتظار این بود که بعد از پیروزی انقلاب جلوی روند غرب‌مسلکی گرفته شود ولی عملاً می‌بینیم که غرب‌گرایی روز به روز در کشور ترویج می‌شود.
 
وی افزود: شعارهای بسیاری در حوزه فرهنگ دینی، اسلامی، بومی، جامعه اسلامی و آرمان انقلابی وجود دارد ولی عمل ما در راستای ترویج فرهنگ بیگانه بوده است.
 
حسینی با تأکید بر این که نسبت به آینده شدیداً احساس خطر می‌شود، گفت: اگر در بخش امنیتی احساس خطر کنیم به ‌سرعت زنگ خطرها به صدا درمی‌آید اما متأسفانه وقتی خطر بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی جامعه را تهدید کند، این خطر محسوس نیست.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه راهکار مقابله با تهدیدهای مذکور را بازگشت به‌ سوی میراث با سابقه و پرافتخار نیاکانمان دانست و افزود: باید در مقام عمل و نه شعار، به ارزش‌های فرهنگی، ملی، اجتماعی و مذهبی گذشته خود برگشته و نگذاریم در پس‌کوچه‌های غفلت فراموش شود.
 
حسینی تصریح کرد: انتظار این است که میراث فرهنگی تلاش خود را تنها در بخش حفظ وضع موجود آثار معطوف نداشته و در راستای ترویج عملی برای آثار فرهنگی گذشتگان و هدایت کردن مردم نیز برنامه‌هایی داشته باشد.
 
وی عنوان کرد: میراث فرهنگی باید پرچم‌دار تحقق اهداف و منویات مقام معظم رهبری در راستای رسیدن به فرهنگ و تمدن نوین اسلامی باشد تا مسئولان دیگر نیز پشت سر این نهاد حرکت کنند.
 
امام ‌جمعه ابرکوه در پایان یادآور شد: شرح وظایف میراث فرهنگی بسیار فراتر از حفظ وضع موجود بوده و باید بر اساس یک‌سری سیاست‌های کلان در جهت اشراف بر ساختمان‌سازی و نظارت بر معماری کشور باشد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..