رئیس مرکز تحقیقات آبزیان کشور: پرورش قزل آلا و کپور دیگر امکان توسعه ندارد

رئیس مرکز تحقیقات آبزیان کشور با اشاره به اینکه بیشترین ظرفیت تولید ماهی در دنیا از آن ایران است و باید از آن به درستی استفاده کرد گفت: پرورش قزل آلا و کپور امکان توسعه ندارد و باید به فکر جایگزین این نوع ماهی‌ها بود.

به گزارش یزدی نیوز، جلسه‌ ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد در محل استانداری یزد و با موضوع پرورش آبزیان برگزار شد.

 
علیزاده، رئیس مرکز تحقیقات آبزیان کشور در این جلسه درباره مسائل و مشکلات و اهمیت پرورش آبزیان به ویژه ماهی تیلاپیا گفت و اظهار داشت: جهل و سودجویی عواملی است که ما را از پرورش این ماهی مهم و حیاتی عقب انداخته است.
 
وی شایعاتی از قبیل مهاجم بودن ماهی تیلاپیا وغیره که درباره این ماهی تشکیل شده را رد کرد و افزود: شاید در گونه‌های گذشته و سال‌های دور اتفاقاتی افتاده است که همینطور بر سر زبان‌ها مانده و نباید به آن‌ها اعتنا کنیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات آبزیان کشور از رواج این شایعات در سازمان‌های مربوطه گله کرد و باور به آن‌ها را از عوامل عدم پیشرفت در حوزه پرورش این ماهی دانست و تاکید کرد: دیگر قزل آلا و کپور امکان توسعه ندارد و باید به فکر جایگزین بود.
 
علیزاده سلامت مردم را با وجود نگاه منفی به ماهی تیلاپیا در خطر دانست به مسئولان انذار داد که با این نگاه به بن‌بست می‌رسیم و ادامه داد: بزرگترین پتانسیل تولید ماهی در دنیا از آن ایران و یزد است و باید ازاین پتانسیل استفاده کنیم.
 
وی درباره شایعاتی مانند اینکه این ماهی به محیط ضرر می‌رساند و یا سرطان‌زا است گفت: همه این‌ها اشتباه است و حتی ما با آبی کار پرورش را انجام می‌دهیم که هیچ کاربرد دیگری ندارد.
 
علیزاده از غیر کاربردی بودن کارگروه‌های این حوزه هم انتقاد و اضافه کرد:هیچ استانی غیر ساحلی مرکز تحقیقات ندارد و ما با وجود ارائه طرح‌هایی که سالها بر روی آن‌ها کار کرده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم که پیشرفت خوبی داشته باشیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات آبزیان کشور طراحی‌های صورت گرفته را در همکاری با محققان نروژی و اروپایی اعلام کرد و گفت: سیستمی که ما پایه‌ریزی کرده‌ایم همان سیستمی‌ است که چین به عنوان بزرگترین تولید کننده از آن بهره می‌برد.
 
وی مهم‌ترین مسئله آبزیان را تولید بچه ماهی دانست و افزود: با فرهنگ رایج استفاده، تنها کافی است به عرضه فکر کنیم و به پنج میلیون قطعه و به میزان سه هزار تن در سال برسیم که بافق پتانسیل تولید ۵۰ هزار تن را هم دارد.
 
 شهرستان بافق تنها مرکز تکثیر آبزیان آب‌های شور در کشور است
 
سید جمال سجادی پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  نیز در این نشست با بیان اینکه یزد با رویکردهای جدید در حوزه گلخانه و پرورش آبزیان اقداماتی را انجام داده است، اظهار داشت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات استان در حوزه سازمان جهاد کشاورزی که از این میان ۴۵۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای و حدود ۳۸۰ هزار تن تولیدات دامی است، تنها با پنج درصد آب مصرفی بخش کشاورزی صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم به روش‌های گذشته پیش برویم نیاز به آبی در حدود یک میلیارد متر مکعب داشتیم اما اکنون این روند تغییر پیدا کرده و از لحاظ سطح تولیدات مقام سوم کشور را دارا هستیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در حوزه پرورش ماهی تیلاپیا هم گفت: به جرات می‌توان اعلام کرد که تحول صورت گرفته در این حوزه بیش از تحول در حوزه گلخانه‌ها است.
 
سجادی پور در ادامه گزارش خود در این جلسه از تولید ماهی تیلاپیا گفت و ادامه داد: از حدود ۹۷۰ تن تولید در سال ۲۰۰۲ به پنج میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسیده‌ است که پس از کپور در مقام دوم ماهی‌های موجود است و گردش مالی در حدود شش میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص داده  که ما از این تعداد تولید و گردش مالی بهره کافی را نبرد‌ه‌ایم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه این ماهی در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا در حال پرورش است از لزوم پرورش و تلاش در جهت توسعه این ماهی در کشور گفت و افزود: سرانه مصرف این ماهی در جهان به طور میانگین در حدود ۱۸ کیلوگرم است که سرانه ایران در حدود ۵.۸ کیلوگرم می‌باشد.
 
وی تنها امید تامین پروتئین را شیلات و از جمله تیلاپیا دانست و عنوان کرد: استان یزد و شهرستان بافق تنها مرکز تکثیر آبزیان آب‌های شور را در اختیار دارد و این پتانسیلی‌‌ است که می‌توان در حوزه اقتصاد از آن بهره گرفت.
 
سجادی پور تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توان در سال ۹۸، ۴۰۰ هزار بچه‌ ماهی را تکثیر ‌کنیم که این مقدار در ۱۰ واحد دو هزار تنی انجام می‌شود و اشتغالی در حدود هزار نفر را به صورت مستقیم در بر می‌گیرد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..