چرا میوه‌های زمستانه ایران صادر می‌شود؟

رئیس اتحادیه میدان‌ داران ومیوه فروشان شهرستان یزد با بیان اینکه نرخ ارز و نوسان آن، کشاورزان و دلالان را به صادرات محصولات ترغیب می‌کند تا به سود بیشتر برسند گفت: صادرات باقی ‌مانده سیب درختی معضلی برای بازار میوه است.

به گزارش یزدی نیوز با ورود به فصل سرد سال عرضه میوه‌های زمستانی هم بیشتر رونق می‌گیرد، اما آیا قیمت آن‌ها هم مانند میوه‌های تابستانه بر رونق و بالا رفتن و گران شدن تصمیم دارد؟

 
قطعا با ورود به فصل پاییز و زمستان و افزایش میزان برداشت این میوه‌ها و به تبع آن ورود بیشتر به بازار، قیمت آن‌ها هم نسبت به ماه‌های گذشته سال کاهش می‌یابد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اگر از گران شدن آن‌ها صحبتی نکنیم، قیمت آنها ثابت می‌ماند و یا دست کم کاهش نامحسوس دارد.
 
حسین مشرف رییس اتحادیه میدان‌ داران و میوه ‌فروشان شهرستان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از تمایل کشاورزان و دلالان حوزه میوه به صادرات میوه‌های زمستانه مانند میوه‌های تابستانه گفت و اظهار داشت: نرخ ارز و نوسان آن، کشاورزان و دلالان را به صادرات محصولات ترغیب می‌کند تا به سود بیشتر برسند.
 
وی احتمال انجام این اقدام را بسیار دانست و گفت: دولت باید با تصمیمات خود، بازار را مدیریت کند تا موجب بالا رفتن قیمت‌ها، آن هم در فصل میوه‌های زمستانه نباشیم.
 
در امر تجارت نگاه به سود بیشتر در صورت نداشتن انصاف مسئله‌‌ای طبیعی است و می‌توان پیش‌بینی کرد که با این نرخ دلار، تجار میوه به صادرات نگاه بیشتری داشته باشند تا عرضه در داخل و نتیجه این نگاه، گران شدن میوه‌های زمستانه در زمان اتمام میوه‌های تابستانه و ورود میوه‌های درجه چندم به بازار و به تبع آن نارضایتی مردم است.
 
قطعا این چالش، همانند تمام معضلات دیگر کشور که بیشتر در حوزه اقتصاد وجود دارد، مسائلی نیست که بتوان به آن نگاه ساده‌لوحانه داشت و با بی‌توجهی از کنار آن گذشت. شاید این سیر و روند در صورت عدم مدیریت دولتی‌ها به یک مسئله امنیتی تبدیل شود و آن نارضایتی مردم است.
 
مشرف در ادامه گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار تسنیم از احتمال سرمازدگی و تگرگ خوردگی حدود ۵۰ درصدی میوه‌های زمستانه گفت و ادامه داد: در صورت صادرات ۵۰ درصد باقی‌مانده، مسئله‌ای جدی برای بازار میوه‌ زمستانه به وجود می‌آید.
 
طبیعتا کمبود عرضه و بالا رفتن تقاضا که یک قانون همیشگی در عرصه تجارت و خرید و فروش است علت منطقی چالشی است که به گفته مشرف در صورت صادرات باقی‌مانده میوه‌ به وجود می‌آید. یعنی مردم در فصل زمستان دنبال میو‌های مختص این فصل می‌گردند اما میوه‌ای در بازار وجود ندارد و یا با قمیت بالا معامله می‌شود.
 
وی صادرات کیوی را هم بسیار خطرناک برای بازار دانست و تاکید کرد: صادرات کیوی حتما باید ممنوع شود و یا با مدیریتی دقیق کنترل شود که در غیر این‌ صورت با کمبود قطعی همراهیم.
 
رئیس اتحادیه میدان‌داران و میوه‌فروشان شهرستان یزد با اشاره به فصل سرما به عنوان یکی از تهدیدات میوه‌ها از احتمال سرمازدگی آن‌ها گفت، تصریح کرد: در صورت سرمازدگی پرتقال و لیموشیرین مشکلاتی را برایمان به وجود می‌آید و این در حالی است که واردات آن‌ها هم مقدور نیست و مسئولان باید به این مسائل توجه کنند.
 
وی کاهش قیمت سیب درختی را به دلیل عرضه در فصل، به میزان ۱۰ درصد تایید کرد و از انتظار مردم برای کاهش قیمت‌های میوه‌های دیگر همچون پرتقال و لیموشیرین گفت و بیان کرد: این میوه‌ها هنوز به مقدار کافی عرضه نشده است.
 
وی که احتیاج اصلی بازار فعلی را تنها مدیریت و کنترل عرضه‌، صادرات و واردات میوه‌های موجود دانست، از توجه به کاشت میوه و مدیریت آن از هم اکنون گفت و تاکید کرد: برای تامین مواد اولیه سال آینده باید از هم اکنون بیندیشیم تا هم به موقع و به مقدار درست به دست کشاورزان برسد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر آن باید به فکر مناطق بی‌آب هم باشیم و با گسترش سامانه آبیاری قطره‌‌ای و حل معضل کم‌آبی که قطعا همکاری کشاورزان را می‌طلبد باعث افزایش میزان کشت شویم و استان‌هایی مانند یزد را هم در امر تامین بازار شریک کنیم.
 
امید می‌رود مسئولان مربوطه در کنترل بازار میوه زمستانه بکوشند و با کنترل صادرات مانع از افزایش قیمت‌های آن‌ها شوند و همچنین با شروع فصل جدید کشت میوه پیش‌بینی بازار سال آتی را بکنند تا شاهد بازار افسار گسیخته دیگری نباشیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..