مدیر برنامه سرطان علوم پزشکی یزد تاکید کرد؛

ضرورت ارتقای آگاهی جامعه برای تشخیص و درمان به‌موقع سرطان

مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به شایع‌تر بودن سرطان‌های پوست، پستان و پروستات در بین مردم کشورمان، بر لزوم ارتقای آگاهی جامعه برای تشخیص و درمان به‌موقع این بیماری‌ها تاکید کرد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «علی‌محمد افشاری» سرطان‌های پستان، معده، کولون(روده بزرگ)، مثانه، پروستات و ریه را از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورمان ذکر و خاطرنشان کرد: در این میان یزدی‌ها بیشتر به سرطان‌های پستان، پروستات، پوست، کولون و مثانه مبتلا می‌شوند . 

 
وی اضافه کرد: سرطان‌های پستان و پوست شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان و سرطان پوست و پروستات نیز از سرطان‌های شایع در بین مردان ایرانی هستند.
 
مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: از آنجایی علائم هر کدام از این بیماری نظر به عضوی که درگیر می‌کنند، متعدد است، درمان هر یک نیز مختلف است ولی از مهمترین  علائم بروز سرطان‌ها، کاهش وزن غیر معمول و بدون خستگی در بین مبتلایان است . 
 
افشاری تغییر در عملکرد و حتی ظاهر عضو درگیر سرطان، اختلال در بلع، سیری زودرس، تغییر در جریان ادرار، وضعیت اجابت مزاج، وجود خون در ادرار یا مدفوع، سرفه های آمیخته با خون و تغییرات پوستی را از دیگر علائم ابتلا به اغلب سرطان‌ها عنوان کرد و گفت: البته افراد باید توجه داشته باشند که همیشه بروز این علائم نشانه ابتلا به سرطان نیست زیرا بسیاری از بیماری‌های دیگر هم می توانند علائمی نظیر موارد مذکور داشته باشند.
 
وی در مورد فاکتورها و عوامل موثر در بروز سرطان را مختلف ولی در نگاه کلی استفاده از رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک کافی، قرار گرفتن در محیط‌های پرتنش، نداشتن خواب کافی، قرار گرفتن در محیط‌های کاری ناسالم، قرار گرفتن مداوم در مقابل آفتاب، عدم رعایت بهداشت جنسی، استفاده از سیگار، الکل و سایر مواد مخدر دانست.
 
افشاری به ضرورت اطلاع‌رسانی موثر برای تشخیص و درمان به موقع سرطان اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق می‌تواند با افزایش هوشیاری و آگاهی افراد، درمان بیماری را آسان‌تر کند زیرا تشخیص به موقع این بیماری از سوی افراد بسیار حائز اهمیت است . 
 
این مسئول در پایان با بیان این ‌که تا کنون اطلاع رسانی بیشتر از طریق رسانه‌های جمعی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تلاش برای افزایش آگاهی مردم نیازمند اقدامات بیشتری است که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مدون‌تری را می‌‌طلبد 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..