رییس دادگستری یزد:

اتقان نظرات کارشناسی در صدور احکام متقن قضایی موثر است

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: قاضی عالم به تمام علوم نیست و باید در رسیدگی به پرونده ها از علم و دانش کارشناسان در موضوعات مختلف، نظر کارشناسی بگیرد .

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا حبیبی» در نشست با اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان دادگستری استان یزد، اظهار کرد: قوه قضاییه اگر بتواند بر دو مقوله سرعت و دقت فائق آید در کاهش نارضایتی مردم گام بسیار اثر بخشی را برداشته است که در این دو مقوله، کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسان نقش به سزایی را دارد . 

 
وی تصریح کرد: دقت در ارائه نظرات کارشناسی به محاکم قضایی و همچنین رعایت فرصت قانونی در ارسال نظرات کارشناسی خواسته شده محاکم از کارشناسان از جمله موضوعاتی است که می تواند در سرعت بخشی در روند دادرسی و کاهش اطاله دادرسی نقش داشته باشد . 
 
این مقام قضایی افزود: گرچه به لحاظ قانونی، قاضی می تواند مبنای رأی خود را بر اساس سایر ادله بگذارد و نظر کارشناسی را لحاظ ننماید اما در ۹۹ درصد موارد نظر کارشناسی مبنای رأی صادره قرار می گیرد و کارشناس به عنوان گوش و چشم قاضی عمل می نماید . 
 
وی دقت، سرعت و صحت نظرات کارشناسی را خواستار شد و بیان کرد: دون تردید در آرایی که مبنای آن نظرات کارشناسی است چنانچه حقی ضایع گردد و یا بی عدالتی صورت گیرد، مسئولیت شرعی آن گریبانگیر کارشناس نیز خواهد بود . 
 
وی آموزش و ارتقاء آگاهی از علوم و دانش روز را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برنامه های آموزشی از جمله مواردی است که باید به صورت مستمر پیگیری گردد و در کنار علوم تخصصی، استفاده از اساتید اخلاق نیز در برنامه باشد چراکه هرچه بار معنوی و اعتقادی بیشتر باشد نتیجه کار نیز بهتر خواهد بود . 
 
رییس کل دادگستری استان در پایان نیز بر برگزاری جلسات دوجانبه تأکید و ابراز کرد: بسیاری از خلاء های موجود و موانع را می توان در جلسات دو جانبه بررسی و با هدف تسریع کار مردم و افزایش کیفیت کار برنامه ریزی کرد . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..