استاندار یزد تاکید کرد:

حتی یک لیتر از آب انتقالی در کشاورزی مصرف نمی شود

استاندار یزد در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان با تاکید بر اینکه حتی یک لیتر ‌از آب انتقالی در حوزه کشاورزی مصرف نمی‌شود، گفت: همه‌ این آب که ٦٠ درصد مصرف شرب استان را تامین می کند با منابع آب داخل یزد که ای سی بالای دو هزار دارد، برای بهبود کیفیت با آب انتقالی مخلوط می شود.

به گزارش یزدی نیوزنشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور "محمود زمانی قمی" استاندار یزد، "عباس سروش" معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، "احمدعلی کیخا" رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ‌مجلس شورای اسلامی، "محمدعلی طالبی" معاون، سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، "محسن صادقیان" ‌معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، "رضا مکنون" رئیس انجمن علوم و مهندسی منابع آب ایران‌، "‌جعفر نخستین" ‌مدیرکل حوزه استاندار، ‌فرمانداران، جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان آب کشور و مدیران حوزه آب استان در سالن کوثر استانداری برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با اشاره به اینکه استان یزد به لحاظ فرهنگی و تاریخی جزو استان‌های بسیار غنی و دارای تمدنی بزرگ است، ‌بیان کرد: بدون رجوع به حوادث تاریخی این خطه نمی توان به نوعی تاریخ کشور را به صورت کامل بیان کرد و باید گفت که این استان به همت، تلاش، بردباری و تعامل مثبت با حتی مخالف خود از قدیم الایام تا کنون اشتهار داشته است.
"زمانی قمی" با بیان اینکه استان یزد اولین شهر خشتی جهان است که به ثبت میراث جهانی و سازمان یونسکو رسیده، ‌ادامه داد: دلایل زیادی را برای رسیدن به این نقطه می‌توان برشمرد اما همت والا و دقت زنان و مردان و سازگاری با محیط در ادوار مختلف که از کم آبی و شرایط اقلیمی گرفته تا همزیستی مسالمت آمیز با ادیان مختلف از ویژگی‌های مردم این خطه است.
وی خاطرنشان کرد: عالمان بزرگی از این دیار و خطه به بشریت معرفی شدند که آیت الله حائری مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله محقق داماد،
‌آیت الله شهیدصدوقی سومین شهید محراب، ‌آیت الله سید روح الله خاتمی استاد و معلم مسلم اخلاق و شخصیت‌های بزرگ دیگر دینی از آن جمله اند.
زمانی قمی گفت: در حوزه اقتصاد تأثیر این استان از مرزهای جغرافیایی خود فراتر رفته است به نوعی که امروزه ۵۰ درصد کاشی و سرامیک، ۱۵ درصد فولاد و ۲۷ درصد نساجی کشور در استان یزد تولید می‌شود.
استاندار یزد با بیان اینکه دومین استان معدنی کشور، استان یزد است که تنوع معدنی بسیار خوبی نیز با خود همراه دارد، ‌بیان کرد: چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی ایران با بیش از ۳ هزار واحد صنعتی، جایگاه بزرگی در حوزه اقتصاد برای استان کویری یزد در سطح کشور رقم زده است.
وی ادامه داد: اگر چه امروزه استان یزد همانند سراسر کشور با اشکالاتی روبه روست اما در زمینه اقتصاد حال عمومی این استان از متوسط کشور به نوعی بهتر است و در حوزه‌های مختلف دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری در سطح کشور و جهان است.
عالی ترین مقام اجرایی استان به ظرفیت مناسب استان یزد در حوزه گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در حوزه گردشگری استان یزد می‌تواند محل بسیار مناسبی برای سیاست گذاری و سرمایه گذاری باشد و استان مهمی در کنار اصفهان و فارس محسوب شود تا در اقتصاد کشور تحرک مناسبی ایجاد کند.
زمانی قمی با اشاره به اینکه فلات مرکزی منطقه‌ای کم آب با تنش‌های زیاد است و استان یزد شرایط پیچیده‌ای در این زمینه دارد، خاطرنشان کرد: کم بارش ترین استان در کشور، استان یزد است و تحت تنش آبی در مرکز کشور قرار گرفته است.
‌استاندار یزد با بیان اینکه آنچه به نادرستی امروزه ‌رواج پیدا کرده، این است که آب انتقالی استان یزد در بخش‌های کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود و اینگونه نیست، ‌گفت: سهمیه اولیه آب انتقالی به یزد ۹۸ میلیون مترمکعب در سال مشخص شده بود ولی هیچگاه بیش از ۶۲ تا ۶۳ میلیون مترمکعب اختصاص نیافته و از این حدود پنج درصد به صنایع و عمدتا معادن اختصاص یافته که بیش از آن برای شست و شوی سنگ آهن انتقالی به اصفهان استفاده می شود. 
وی تأکید کرد: حتی یک لیتر از آب انتقالی در حوزه کشاورزی مصرف نمی شود بلکه همه این آب که ۶۰ درصد مصرف شرب استان یزد را تأمین می کند با منابع داخلی که ای سی بالای دو هزار دارد، برای بهبود کیفیت منابع آب داخلی استان، با آب انتقالی مخلوط می شود.
رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان مشکل دیگر یزد بعد از ای سی (سختی) آب را، ۲۲ بار تعرض به خط انتقال آب از اسفندماه ۹۶ تا مهرماه ۹۷ عنوان کرد و ‌ادامه داد: از کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم علتهای این حادثه در حوزه امنیت را بررسی کند و برای رفع این تهدیدها، پرداخت غرامت ناشی از فقدان کشت را به کشاورزان اصفهان ‌نیز مدنظر داشته باشد.
زمانی قمی با تأکید بر تعیین تکلیف طرح های انتقالی آب به یزد،خاطرنشان کرد: نیاز آب استان یزد تا سال ۱۴۲۵در بخشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر این استان در صرفه جویی و مدیریت مصرف درست آب از استانهای پیشتاز است و ارزش افزوده حاصل از مصرف یک لیتر آب در صنعت یزد ۲۲ میلیون تومان می باشد و این مقدار در اصفهان ۱۵ میلیون و در کرمان ۶ میلیون تومان است.
 
 
استان یزد پیشرو در استفاده مناسب از پساب ها
 
 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در این نشست، استان یزد را یکی از استان های پیشرو در زمینه استفاده مناسب از پسآب ها و اصلاح شبکه در سطح کشور دانست و گفت: این موضوع مهم باید در دستورکار قرار گیرد و اگر از ۱۴۰۰ شهری که وجود دارد ۱۲۰۰ شهر بتوانند ‌پسآب های خود را به بخش صنعت پیش فروش کنند موجب کاهش وابستگی صنایع به آب های پاک می شود.
"عباس سروش" ادامه داد: نقش صنعت در اشتغال و بهره‌وری دارای اهمیت است اما با شرایطی که کشور و به ویژه استان یزد در حوزه ‌آب با آن روبه روست باید در آبی که به بخش صنعت تخصیص داده می‌شود، دقت نظر بیشتری انجام شود.
 
 
ضرورت ساماندهی اعتبارات حوزه مدیریت آب
 
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان، بیان کرد: ساماندهی اعتبارات مدیریت مصرف آب و تکیه بر ابزارهای اقتصادی به جای ابزار فنی در این حوزه ضروری است.
"احمدعلی کیخا" همچنین در رابطه با شرایط استان یزد از نظر کاهش سالانه میزان بارندگی ها، خاطرنشان کرد: آینده این استان در حوزه آب نگران کننده است بنابراین لازم است رابطه همه فعالیت ها در استان با آب مشخص و سپس اجرایی شود.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..