نیمه پر یا خالی گردشگری تجاری یزد؟

احیای گردشگری تجاری در یزد از نگاه مدیر کل میراث فرهنگی این استان مستلزم رویدادهایی جدید در این حوزه است ولی در عین حال این نوع گردشگری از منظر رییس کمیسیون گردشگری شهرداری یزد در گروی فعالیت بندر خشک در استان است.

به گزارش یزدی نیوزیزد در نگاه جهان‌گردانی مانند مارکوپلو به عنوان یکی از شهرهای تجاری دنیا مطرح بوده به طوری که کالاهای زیادی از مرکز تجارت آن به ویژه در مجموعه میدان خان به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور جابجا و صادر می‌شده است. علاوه بر آن نیز یزد یک از شهرهای همیشه شلوغ با بازارهایی پررونق بوده که ولی اکنون در مقایسه با گذشته وضعیت نامساعدی در حوزه تجارت دارد.

 
متاسفانه با گذر زمان، عواملی که منجر به این رونق این نوع گردشگری در یزد شده بود، رو به انزوال رفته و بازارهای قدیمی این خطه کویری، یکی پس از دیگری خلوت و خلوت‌تر شده‎اند و تجار هم یزد را از لیست شهرهای پرورنق حذف کرده‏اند.
 
البته ابن روزها با وجود نوسانات اخیر اقتصادی، بازارهای جدید یزد نیز به اماکن خلوت و کم رونقی تبدیل شده‎اند و این در حالی است که با وجود زمینه‌ها و ظرفیت‏‏های گردشگری تجاری این شهر کهن و به دنبال جهانی شدن بافت تاریخی این شهر می‌توان با احیای این بخش گردشگری، دوباره یزد را به شهری با رونق اقتصادی تبدیل کرد.
 
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت ‎ و ‎ گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، به پیشینه تجاری این کهن شهر اشاره و اظهار می‌کند: یزد یکی از محدود شهرهای کشور در عهده صفوی بوده که در آن ارز مبادله می‌شده و مرکز مبادله انواع و اقسام کالاهای ایرانی بوده است.
 
وی اضافه می‌کند: پیشینه یزد در زمینه تجارت گویای این مطلب است که طوایفی مانند اصفهانی‌ها و شیرازی‌ها حتی بیشتر در اطراف مرکز تجارت آن دوران یزد یعنی «میدان خان» ساکن شده بودند به طوری که در حال حاضر نیز برخی از نوادگان آن‌ها در یزد زندگی می‌کنند، البته در این میان نیز تجار مشهوری مانند برخوردارها، گرامی‌ها، و رسولیان‌ها، بومی خود یزد بوده‏اند.
 
رونق گردشگری تجاری با برگزاری جشنواره‎‎های خرید
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان سکونت طوایفی مانند لاری‌ها، عرب‌ها‌، هراتی‌ها و گرجی‌ها در اطراف بازار قیصریه قدیم را ناشی از رونق نجاری یزد می‎داند و می‎گوید: اقوام متعدد ایرانی و غیرایرانی که در آن دوران برای تجارت به یزد می‌آمدند، در مجاورت مراکز تجاری آن ساکن می‌شدند که رونق اقتصادی شهر را به دنبال داشت.
 
وی در ادامه رونق گردشگری تجاری به عنوان بخشی از گردشگری کاری را مستلزم احیای زیرساخت‌هایی تجاری مانند بازارهای قدیمی این شهر می‌داند و بیان می‌کند: مراکز خرید و تجاری متناسب با نیاز داخلی استان کافی هستند اما اگر به عنوان گردشگری کسب و کار، تعداد این مراکز را بسنجیم، قطعاً کافی نیستند و ظرفیت استان در این زمینه باید بسیار افزایش یابد.
 
فاطمی بازارهای قدیمی و مراکز تجاری کنونی را از پتانسیل‌های تجاری یزد عنوان می‌کند و می‌گوید: این نوع گردشگری برای احیا شدن نیازمند راهکارهایی جدید و به روز است و بهترین راهکار در این زمینه برگزاری رویدادهای مختلفی مانند جشنواره‌های مرتبط با مراکز خرید است.
 
وی ادامه می‌دهد: برگزاری جشنواره‌های خرید و تبلیغات گسترده می‌تواند یزد را به شهری تجاری مانند کیش تبدیل کند و باعث رونق اقتصادی و گردشگری این شهر شود.
 
این مسئول با اشاره به عدم تاثیر کاهش توان خرید و نوسانات اقتصادی بر رونق گردشگری تجاری در یزد، عنوان می‏کند: تاجر همیشه خودشان را با نوسانات اقتصادی و سیاسی وفق می‌دهند و خاصیت اصلی تجارت نیز همین است تا در دل تغییرات سرپا و پویا بماند.
 
وی افزاش تولید در یزد را نمونه بارز رشد تجاری در منجلاب مشکلات و نوسانات اقتصادی می‌خواند و تصریح می‌کند: تولیداتی مانند کاشی و سرامیک و فرش در استان یزد با وجود فعالیت تجار رشد کرده است و به وضوح گویای مدیریت و مهارت تجار و همچنین قیمت مناسب این کالهااست، پس تجارت نمی‌تواند متاثر از مشکلات اقتصادی راکد کنونی شود.
 
نبض گردشگری تجاری یزد در دست بندر خشک
 
با این حال «سید حسین آزادی» مسئول کمیسیون گردشگری شهرداری یزد در رابطه با وضعیت گردشگری تجاری این شهر  می‌گوید: یزد در حال حاضر تنها در بازار طلا وضعیت نسبتاً خوبی دارد که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت، به احیای گردشگری تجاری بیانجامد چرا که طلای یزد هنوز هم برندی قابل اعتماد در سراسر کشور است و در همین راستا نیز طلاسازان یزدی باید با در نظر داشتن اهمیت این موضوع، تقویت شوند.
 
وی اضافه می‌کند: سفال یزد نیز همچنان جایگاه خوبی در کشور دارد و قابلیت برند شدن و ارزش گذاری در حوزه تجارت را دارد.
 
این مسئول با اشاره به این که برندهایی مانند شیرینی یزد نمی‌تواند منجر به حضور گردشگری تجاری شود، می‌گوید: متاسفانه اگر چه بازار صنایع دستی هم می‌تواند ظرفیتی برای احیا و رونق گردشگری تجاری یزد باشد اما با ماشینی شدن برخی صنایع دستی مانند ترمه، ظرفیتی ضعیف در این حوزه محسوب می‌شوند چرا که متولی مشخصی در این رابطه وجود ندارد.
 
وی با اشاره به این که تکیه بر مراکز تجاری و رویدادهایی مانند جشنواره‌ها مستلزم زیرساخت‌های زیادی است، بیان می‌کند: بندر خشک مهم‌ترین لازمه این گونه فعالیت‌هااست و هر چند این بندر اخیراً در یزد ایجاد شده اما باید فعال شود تا به عاملی برای رونق گردشگری تجاری و حضور گردشگر تجاری در یزد تبدیل شود.
 
آزادی فعالیت‌های اخیر بندر خشک پیشگامان یزد را گامی موثر در توسعه گردشگری استان می‌‏داند و تصریح می‌کند: در صورتی کالا به طور مستقیم از یزد ترخیص شود، می‌توانیم شاهد وجود تجار و گردشگر تجاری در این شهر باشیم.
 
وی با بیان این که توسعه زیرساخت‌های گردشگری تجاری، حمل و نقل، نمایشگاه‌ها و پاساژها نیز در گرو فعالیت بندر خشک است، بیان می‌کند: شهرهایی مانند تهران و بندرعباس به دلیل تنوع کالایی می‌توانند میزبان گردشگران تجاری باشند و رویدادهایی با زمینه‌های اقتصادی را برگزار کنند اما این ظرفیت در یزد در حال حاضر نیازمند توسعه و احیای زیرساخت‌های آن است هر چند که اقدامات موثری در راستای توسعه این گردشگری نیز در یزد انجام شده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..