چرا گوجه‌ ‌فرنگی تولید استان یزد وارد ‌بازار نشد؟

قیمت گوجه که یکی مواد اصلی مورد نیاز هر خانواده‌ای است و از یک غذای ساده پنیر و گوجه تا غذاهای کامل‌تر، حضور آن از شروط اصلی تامین غذاست امروزه به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است.

به گزارش یزدی نیوز گران شدن گوجه پس از کاهشی موقت دوباره امید آمدن ارزانی به جمع کثیر میوه‌ها را از مردم گرفت و انگار این سیر گرانی مسری است و هرچه زودتر باید جلوی آن گرفته شود.

 
قیمت گوجه که یکی مواد اصلی مورد نیاز هر خانواده‌ای است و از یک غذای ساده پنیر و گوجه تا غذاهای کامل‌تر، حضور آن از شروط اصلی تامین غذاست امروزه به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است.
 
تدبیر برای جلوگیری از گران‌تر شدن هر محصول و به طور خاص هر میوه‌‌ای که قوت غالب مردم باشد باید از جمله اقدامات مسئولان مربوطه شود تا از به زحمت افتادن مردم جلوگیری به‌ عمل آید اما بحث گوجه کمی پیچیده‌تر از یک تدبیر ساده است.
 
گوجه برای کشت به دو صورت گلخانه‌ای و زمینی کشت می‌شود که نوع گلخانه‌ای آن به دلیل مرغوب بودن  چه از لحاظ سر و شکل و چه از لحاظ مزه تقریبا مخصوص صادرات است و به مقدار خیلی کم وارد بازار داخلی می‌شود و تولید کنندگان و یا دلالان خریدار از تولید کنندگان برای گرفتن نبض بازار خارج به گوجه گلخانه‌ای اقبال دارند.
 
توجه به این نوع گوجه برای صادرات امری حتمی است و باید به دلیل از دست ندادن بازار خارج و هم آبروی ملی انجام گیرد، اما کنترل و نگاه ویژه به بازار داخل هم جزو حتمیات دیگر است.
 
حسین مشرف رئیس اتحادیه میدان‌داران و میوه‌فروشان شهرستان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تولید گوجه دراستان یزد تقریبا مصرف خانگی دارد و یا بصورت فروش محلی عرضه‌ می‌شود و ورود آن‌ها به بازار به جز میزان محدودی انجام نمی‌گیرد.
 
وی دلیل عدم ورود گوجه تولیدی استان یزد به بازار را در وهله اول تولید ناچیز استان دانست و این تولید ناچیز را به دلیل کمبود آب استان در کشت این طیف صیفی‌‌جات آب‌بر عنوان کرد و گفت: به جز کشت آن در مناطق دارای آب استان در اکثر نقاط دیگر با مشکل جدی روبه‌رو هستیم.
 
وی ادامه داد: عدم تولید و کشت گوجه در استان به دلیل عدم وجود قابلیت کشت نیست و از لحاظ پتانسیل خاکی و زمینی استان یزد هم قابلیت کاشت صیفی‌جات مختلف را دارد اما آب شرط کفایت بخش این زنجیره است.
 
رئیس اتحادیه میدان‌داران و میوه‌فروشان شهرستان یزد قابیلت استان یزد در کاشت صیفی‌جات از جمله گوجه را تایید کرد و با بیان اینکه بازه زمانی کاشت تا برداشت این میوه حدود سه ماه است حل مشکل کاشت آن را در استان قطره‌ای کردن آبیاری دانست و اظهار داشت: واردات بذر هم باید با حمایت روبرو شود.
 
وی که واردات بذر انواع مختلف محصولات از جمله گوجه را اغلب وارداتی عنوان کرد درباره استفاده از بذرهای داخلی گفت: بذر را می‌توان از گوجه کشت شده اخذ کرد اما مرغوبیت کاهش پیدا می‌کند و باید به واردات نگاه داشت.
 
مشرف از نام محصولات تراریخته هم در بحث بذرهای وارداتی استفاده کرد. نامی که این روزها به دلیل وجود تحقیقاتی به مضامین نقص‌های نژادی و تغییر گونه‌های غذایی و… مورد نقد بسیاری از پژوهشگران و مسئولان است.
 
اما گذشته از نام تراریخته بودن بذرهای مورد استفاده که بحث درباره آن با وجود موضوعات مطرح شده باید انجام گیرد، چرایی مرغوب نبودن بذرهای داخلی و اینکه چرا در جهت مرغوب کردن آن‌ها حرکتی نمی‌شود موضوعی است که حتما باید مورد تحقیق قرار گیرد.
 
مشرف در ادامه این گفت‌و‌گو از کاهش ۱۰ درصدی قیمت کلی میوه‌های موجود در بازار از جمله گوجه گفت و تصریح کرد: گوجه در میدان میوه و تره‌بار از چهار هزار و پانصد تومان در هرکیلو به سه هزار و سیصد تومان رسیده است که در بازار عرضه با ۳۰ درصد افزایش همراه است.
 
وی این کاهش قیمت را ناشی از جلوگیری از صادرات دانست و عنوان کرد: اگر صادرات رب گوجه هم کنترل شود قیمت گوجه در هر کیلو به دو هزار و پانصد تومان هم خواهد رسید.
 
به نظر می‌رسد متعادل شدن قیمت‌های مربوط به محصولات کشاورزی با تدبیراتی می‌تواند انجام شود تا سنگینی قیمت‌ها بر مردم کمتر احساس شود و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که تدبیر برای سال آینده از امروز باید صورت گیرد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..