مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوانپور مهریز انجام شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از تهیه طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوانپور مهریز برای نخستین بار خبر داد .

به گزارش یزدی نیوز «ساشا ریاحی مقدم» در این رابطه گفت: با توجه به اهمیت پایش و حفاظت پوشش گیاهی این باغ جهانی به عنوان یک نمونه باغ اربابی روستایی و تغییرات اقلیمی که در طی این سال‌ها در فلات مرکزی ایران روی داده است، اداره کل میراث فرهنگی استان از سوی پایگاه باغ جهانی پهلوانپور مهریز و با همکاری واحد مبارزه با آفات و عوامل آسیب‌رسان بیولوژیک، مطالعه، حفاظت و نگهداری فضای سبز باغ را در رئوس برنامه‌های خود قرار داد . 

 
وی با اشاره به این که مطالعه پوشش گیاهی و تجزیه آبی که برای آبیاری باغ استفاده می‌شود و همچنین آزمایش خاک در بخش‌ها و کرت‌های مختلف نتایج قابل توجهی ارائه داده است، ادامه داد: باغ پهلوان‌پور از طریق دو رشته قنات شاه‌حسینی و مزویرآباد آبیاری می‌شود که آزمایش آب این دو رشته قنات نشان داد آب آنها از نظر عناصر غذای و شوری و سنگینی آب مشکلی ندارد.
 
ریاحی مقدم خاطرنشان کرد: البته آزمایش خاک در کرت‌های مختلف نتایج متفاوتی نشان داد به طوری که در یکی از کرت‌ها لازم است خاک مناسب جایگزین شود و در بعضی از کرت‌ها نیز با کمبود شدید پتاس و در بعضی دیگر با کمبود فسفات و آهن مواجه هستیم که لازم است کودهای شیمیایی به همراه کود دامی استفاده شود.
 
یاداور می‌شود، باغ جهانی پهلوانپور مهریز یکی از   ۹باغ ثبت جهانی شده در قالب مجموعه باغ‌های ایرانی است که در شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد.
 
باغ پهلوانپور در محله مزویرآباد شهرستان مهریز در دوره قاجاریه ایجاد شده و دارای وسعت بیش از ۵ هکتار است. این باغ در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۳۳۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..