بی‌مهری به روستای ۵۰۰۰ ساله‌ی فهرج

اهالی فهرج در حالی از بی‌توجهی مسئولان اداره میراث فرهنگی نسبت به اماکن تاریخی مانند مسجد جامع و آب انبار فهرج گلایه می‌کنند که مسئولان اداره میراث فرهنگی عدم اولویت بندی طرح‌های مشارکتی از سوی مسئولان این روستا را عامل اصلی در این خصوص می‌دانند و باور دارند که نسبت به اماکن تاریخی این روستا بی‌توجه...

به گزارش یزدی نیوزوستای فهرج از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد، در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در مسیر جاده یزد- بافق قرار گرفته است.

 
قدمت روستای فهرج به پیش از اسلام مربوط است و آثار به جا مانده در فهرج، موید قدمت و پیشینه تاریخی آن است که از جمله آن آثار می‌توان به مسجد جامع تاریخی روستا اشاره کرد که بنای آن به دوره قبل از اسلام منسوب است.
 
برخی منابع، قدمت روستای فهرج را در حدود پنج‌هزار سال ذکر کرده‌اند. این روستا در گذشته‌های دور، دروازه ایساتیس و یکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاریخی یزد قدیم بوده است.
 
این روستا با داشتن اماکن تاریخی ارزشمند مانند مسجد جامع، آب انبار، قلعه باستانی، مجموعه شهدا و کویری بسیار زیبا، ظرفیت‌های بسیاری برای رونق صنعت گردشگری دارد . 
 
البته فرهنگ بالای مردم فهرج نیز علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، در جذب گردشگر تاثیرگذار بوده و گردشگران علاقه بسیاری برای بازدید از این روستای تاریخی دارند . 
 
اهالی این روستا بر این باور هستند که فهرج هر چند در زمینه گردشگری دارای پتانسیل بالایی است اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته به نحوی که آنها عقیده دارند که بسیاری از قابلیت‌های گردشگری این روستا بدون استفاده مانده است . 
 
آن‌ها نیاز فهرج به شناخته شدن و تبلیغ هر چه بیشتر را لازمه توسعه صنعت گردشگری آن می‌دانند و معتقدند که این صنعت می‌تواند از کشاورزی گلخانه‌ای که مهمترین زمینه اشتغال روستا است، پیشی بگیرد . 
 
بی‌توجهی به مسجد جامع فهرج
 
«محمد صادق حسینی» رییس شورای اسلامی روستای فهرج
با اشاره به مشکلات موجود در این روستا، اظهار می‌کند: وضعیت مسجد جامع فهرج مناسب نیست و باید هیات امنای رسمی برای آن شکل بگیرد . 
 
وی با بیان این که مسئولان میراث فرهنگی عقیده دارند که مسجد جامع فهرج باید دست نخورده باقی بماند، می‌گوید: مسئولان استان عنوان می‌کنند که اعتبار مورد نیاز برای رسیدگی و حفظ مسجد باید از تهران تامین شود ولی نه تنها هیچ اقدامی برای مرمت آن نمی‌کنند بلکه نسبت به معرفی آن نیز بی‌توجه هستند . 
 
این مسئول بی‌توجهی به آب انبار مجاور بازارچه فهرج که در نزدیکی مسجد جامع واقع شده را نیز نمونه‌ای از مشکلات اماکن تاریخی این روستا ذکر و تصریح می‌کند: این بنای تاریخی و ملی به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی به محلی ناامن برای تجمع ولگردان و معتادان تبدیل شده و حتی اثری از تابلوی ثبت ملی شده‌ی این بنا نیز باقی نمانده است . 
 
«محمدعلی باقری» عضو شورای اسلامی روستای فهرج نیز با اشاره به قدمت زیاد مسجد جامع این روستا، از بی توجهی مسئولان نسبت به ارزش این بنا گلایه می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نه تنها به خود بنا توجهی نشده است، بلکه زیلوهای قدیمی این مسجد با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال هم در گوشه‌ای از مسجد به حال خود رها شده‌اند.
 
مسجد جامع فهرج مشکل سازه‌ای ندارد
 
با این حال «ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی استان در رابطه با مسجد جامع فهرج به عنوان یکی از قدیمی ترین مسجد شناخته شده ایران به خبرنگار ایسنا می‌گوید: عملیات استحکام بخشی و مرمت این مسجد انجام شده و با توجه به داشتن استحکام لازم، هیچ خطری جان مردم را تهدید نمی‌کند . 
 
وی با اشاره به تعدد اماکن تاریخی استان، نگهداری از این مسجد را در حوزه وظایف مردم و مسئولان همان محل می‌داند و اضافه می‌کند: اداره کل اوقاف متولی تشکیل هیات امنا برای مسجد است و از نظر اداره کل میرای فرهنگی مانعی در این مورد وجود ندارد، از این رو متقاضیان می‌توانند با تشکل هیات امنا برای مسجد برای احیای آن مشارکت و همکاری کنند . 
 
این مسئول تاکید می‌کند: عملیات مرمتی و حفاظتی از مسجد جامع فهرج در گذشته انجام شده و هیچ گونه اقدام توسعه‌ا‌ی در این بنای تاریخی نباید انجام شود چرا که این مسجد باید به همین صورت و دست نخورده باقی بماند . 
 
میراث متولی امنیت بناهای تاریخی نیست
 
معاون میراث فرهنگی استان در مورد وضعیت آب انبار فهرج نیز می‌گوید: پایش تابلوهای ثبت ملی حتی با توجه به تعدد اماکن تاریخی در استان انجام و در موارد دارای مشکل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما مسئولیتی در قبال امنیت محل و تجمع معتادان نداریم . 
 
وی با اشاره به این که مردم و مسئولان بخش مرکزی شهرستان یزد باید برای بازسازی، مرمت و تخصیص اعتبار اماکن تاریخی اولویت‌بندی‌ کنند، خاطرنشان می‌کند: این افراد می‌توانند این محل را در اولویت طرح‌های مشارکتی نیاز به مرمت قرار دهند و توجه داته باشند که بدون همکاری و تعامل شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مردم نمی‌توان به نتیجه‌ مطلوب در این مورد رسید . 
 
ریاحی مقدم ادامه می‌دهد: تکایا، مساجد و آب انبارها، اماکنی موقوفه هستند که تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه استان قرار دارند، از این رو افراد حتی می‌توانند با اجاره این اماکن از اداره اوقاف پس از استعلام از اداره میراث فرهنگی، بدون آسیب رساندن به بنا نسبت به تغییر کاربری و درآمدزایی از طریق آنها اقدام کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..