درخواست نماینده یزد از رئیس جمهور:

امنیت خط انتقال آب به استان یزد را تامین کنید

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری، رسیدگی جدی به وضعیت آب انتقالی به یزد و جلوگیری از تخریب های مکرر خطوط آن را خواستار شد.

به گزارش یزدی نیوز سید ابوالفضل موسوی بیوکی در این نامه آورده است: اینجانب و مردم یزد شرایط کشور و دولت را درک می کنیم، اما تخریب مکرر خط انتقالی آب به استان یزد و هدر رفت آب آشامیدنی، تاثیر روانی مخربی بر ساکنان کویر تشنه گذاشته و می گذارد.

 
وی ادامه داد: در تعرض بیست و دوم عده ای با لودر نسبت به قطع آب انتقالی اقدام کردند.
 
نماینده مرم یزد و اشکذر در ادامه از رئیس جمهوری سوال کرده: شما تعرض برای ۲۲ بار به خط انتقال آب به استان یزد را چگونه تحلیل می کنید؟ آیا حاکمیت و دولت نمی خواهد آب شرب مردم را تامین کند؟
 
موسوی بیوکی همچنین پرسیده: آیا دولت نمی تواند امنیت را برای انتقال آب به یزد فراهم کند؟ آیا مردم به عنوان اعتراض، مجاز هستند در منطقه سکونت خود مانع انتقال آب شوند؟
 
وی در پایان نامه خود خواستار دستور سریع رئیس جمهوری برای برقراری امنیت و انتقال آب به استان یزد شد.
 
تاکنون ۲۲ بار آب انتقالی به استان یزد در شرق استان اصفهان مورد تعرض قرار گرفته و تخریب شده است که در آخرین مورد آن یکی از حوضچه های خط انتقال آب از کوهرنگ، در شرق اصفهان توسط فرد یا افرادی با یک دستگاه لودر تخریب و سبب قطع موقت جریان آب شد .
 
هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود که ۸۳۳ میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
 
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد ۸۲۷ میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه ۵۰ سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.
 
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال ۱۳۸۷،سه هزار و ۱۶۶ لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
 
به گفته زمانی قمی استاندار یزد در سال های اخیر، به طور متوسط ۷۰ درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تامین شد و در مجموع حدود ۵۷ میلیون متر مکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
 
انتقال آب به یزد در سال ۱۳۶۸ مصوب و در مسیر کاملا قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون شکنی محسوب می شود.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..