خدمات‌دهی بهزیستی اردکان به ٢٢۴ نابینا و کم‌بینا

رییس بهزیستی اردکان ضمن گرامیداشت پانزدهم اﮐﺘﺒﺮ روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ، اظهار کرد: تعداد ٢٢۴ کم بینا و نابینا تحت پوشش اداره‌ بهزیستی شهرستان اردکان هستند.

به گزارش یزدی نیوز«امیر ولی عضدزاده» با بیان این که درصد بالایی از مشکلات بینایی  قابل پیشگیری است، تصریح کرد: مشکلات بینایی و اختلال دید به دو دسته ارثی و غیرارثی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام، پیشگیری و درمان مخصوص به خود را دارد . 

 
وی تصریح کرد: به‌ عنوان ‌مثال در موارد ارثی می‌توان با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج، از بروز آن‌ها جلوگیری کرد و در موارد غیرارثی نیز می‌توان با مراجعه به ‌موقع به پزشک متخصص و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، از بروز آن جلوگیری کرد . 
 
عضدزاده اظهار کرد: در سال گذشته تعداد سه هزار و ۴٩۰ نفر از کودکان ٣ تا ۶ سال شهرستان مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد ۴۱٧ نفر مشکوک  به تنبلی چشم و سایر بیماریهای چشمی برای پیشگیری به متخصصان ارجاع شدند.
 
این مقام مسئول با اشاره به این که ٢٢۴ نفر نابینا و کم‌بینا در شهرستان تحت پوشش این اداره هستند، افزود: از این تعداد ۵۱ نفر مستمری‌بگیر و ۱٧٣ نفر خدمات موردی دریافت می‌کنند . 
 
وی از جمله خدمات بهزیستی به نابینایان را تحویل وسایل کمک توان‌بخشی نظیر ویلچر، واکر، عصا، عینک، ساعت گویا و نیز خدمات مالی و هزینه‌های تحصیلی برشمرد . 
 
رییس بهزیستی اردکان تصریح کرد: اشتغال و نبودن کار مناسب از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های نابینایان است که در بیشتر مواقع این دغدغه و مشکلات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد . 
 
وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: مطابق این قانون ۶۰ درصد از ردیف های استخدامی اپراتورها و تلفن‌خانه‌ها باید به نابینایان تخصیص یابد و انتظار این قشر جامعه از ادارات دولتی رعایت قانون استخدام معلولان نابینا در ادارات شهرستان است زیرا فعالیت در مشاغل مناسب، زمینه‌ساز تأمین نیازهای خانوارها در حوزه‌های مختلف است و عدم بهره‌مندی روشندلان از فرصت‌های شغلی مناسب، مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی را برای آنان در پی خواهد داشت . 
 
وی با بیان این که نابینایان و کم‌بینایان به ‌عنوان بخشی از شهروندان جامعه دارای نیازها و مطالباتی هستند، اظهار کرد: رسیدگی به نیازهای این قشر جامعه از جمله اشتغال، ادامه تحصیل، تردد در شهر، امورات رفاهی و معیشتی از وظایف مسلم دستگاه‌ها است . 
 
این مسئول گفت: ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمامی اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ و آﻧﺎن بایستی بتوانند به مانند دیگر شهروندان در استفاده از  ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن‌ها و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻮﺑﻮس و نیز اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..