موریانه‌ها در کمین ۲۰۰۰ بنای تاریخی شهر جهانی یزد

معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به انجام عملیات اجرایی طعمه‌گذاری برای مبارزه با عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان در نارین قلعه میبد، گفت: حدود 2000 بنای تاریخی در یزد به این عملیات نیاز دارند .

به گزارش یزدی نیوز«ساشا ریاحی مقدم» با اشاره به اجرای عملیات طعمه گذاری در نارین قلعه میبد برای اولین بار در سال جاری اظهار کرد: فاز اول عملیات اجرایی مبارزه با عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به نارین قلعه میبد به روش ایجاد ایستگاه‌های طعمه معین انجام شد . 

 
وی این اقدام را راهکاری برای جلوگیری از تداوم فرسودگی زیستی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ‎ ترین عوامل آسیب ‎ رسان به سازه ‎ ی بنای موجود کهن دژ نارین قلعه میبد، موریانه ‎ های زیرزمینی هستند که آثار خسارت آن در قسمت ‎ های مختلف مشهود است، به همین دلیل برای ردیابی و کنترل آن ایستگاه ‎ های معین در مجاورت دیواره اصلی نصب شده است . 
 
مدیر پایگاه پژوهشی شهر میبد در مورد مزیت این طعمه ‎ های معین نسبت به سایر طعمه‌ها مانند رو زمینی و زیرزمینی، ابراز کرد: به دلیل تعداد زیاد طعمه‌ها بازدید و پایش آن‌ها در فواصل طولانی مدت صورت می‌گیرد که در این اقدام از سموم مهار کننده سنتزکیتین استفاده شده است . 
 
وی نصب ۳۵ ایستگاه معین در این بنا را متناسب با موقعیت این آن دانست و گفت: با توجه به وسعت بنا تعداد ایستگاه‌ها در مراحل بعدی افزایش خواهد یافت . 
 
ریاحی مقدم لازمه نصب این طعمه گذاری‌ها را حفظ کامل بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: این عملیات باید هم زمان با مرمت یا قبل از آن و به صورت مداوم به مدت ۴ تا ۵ سال انجام شود تا کلنی موریانه‌ها را مسموم و از سکونت و بازگشت آن‌ها به بناهای تاریخی جلوگیری کند . 
 
این مسئول از طعمه‌گذاری در هشت بنای تاریخی متناسب با نیاز آنها به این عملیات در سال گذشته یاد کرد و گفت: از جمله بناهای مذکور می‌توان به مجموعه سلطان بندر آباد، بقعه ضیائیه، مسجد جامع فهرج، مسجد جامع دهنو و باغ دولت آباد اشاره کرد اما یزد حدود دو هزار بنای تاریخی دارد که تمامی این بناها به طعمه‌گذاری نیاز دارند تا از تاثیر عوامل فرسودگی زیستی در آن‌ها جلوگیری شود . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..