مخروبه‌ی رو به زوال آسیاب بدون مالک زنبیل شهر یزد

آسیاب زنبیل از بناهای تاریخی و ثبت ملی شده در محله صفائیه یزد است که هر چند مخروبه‎‎ای از آن باقی نمانده ولی تاکنون هیچ اقدامی نیز برای مرمت و حفظ آن نشده است

به گزارش یزدی نیوز این بنای تاریخی در خیابان عدالت محله صفاییه و در مجاورت بناهای تازه‏‏ساز واقع شده که تابلوی ثبت ملی آن بر روی دیوار این بنای مخروبه به چشم می‏‏آید.

 
آسیاب زنبیل مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ولی تاکنون هیچ اقدامی برای بازسازی و مرمت این بنا نشده است . 
 
«محمدرضا فلاحتی» سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت بی‌توجهی به این بنای در حال تخریب می‌گوید: مالک اصلی این آسیاب نیز هنوز مشخص نیست لذا نمی‌توان هیچ اقدامی برای مرمت و بازسازی این بنا انجام داد . 
 
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر تنها سر در این آسیاب باقی مانده و قابل رویت است و بخش اصلی آن در زیر زمین قرار دارد . 
 
به گفته این مسئول، سازه مذکور هم‌اکنون در اختیار ستاد فرمان حضرت امام(ره) است و همانطور که گفته شد از آنجایی که مالک اصلی آن مشخص نیست نمی‌توان هیچ اقدامی برای مرمت و بازسازی این بنا انجام داد . 
 
وی می‌گوید: بر طبق قانون، حتی اگر بنایی به ثبت ملی رسیده باشد، بدون اجازه مالک آن نمی‌توان برای ساخت و مرمت آن اقدامی کرد ولی با توجه به ثبت ملی شدن آن، مالک نیز نمی‌تواند هیچ گونه دخل و تصرفی در سازه به وجود بیاورد اما اگر بنا بر هر دلایلی هم این سازه تخریب شود، مالک موظف است این بنا را عین به عین بسازد . 
 
فلاحتی در مورد اقدام به حفظ سازه بنا بر قانون ذکر شده نیز عنوان می‌کند: در صورت مشخص شدن مالک و رضایت وی برای بازسازی آن از سوی میراث فرهنگی اقدام خواهد شد . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..