دروازه اصفهان در یزد نیازمند توجه مسئولان

محله «سر دو راه» که به «دروازه اصفهان» نیز شهره است از محلات تاریخی و پرجمعیت شهر یزد است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهری به آن است.

به گزارش یزدی نیوز محله «سر دو راه» به واسطه قرارگیری بر سر دوراهی اصفهان و شیراز در گذشته‌های دور به همین نام خوانده شده و  هنوز برخی از مردم  محلی که ساکن چهارراه فرهنگیان کنونی هستند به آن «دروازه اصفهان» می‌گویند . 

 
محله «سردوراه» که چسبیده محله کوچه بیوک است، از محلات قدیمی شهر یزد که از قرن نهم هجری تاکنون نام آن در منابع تاریخی یزد مشاهده می‌شود.
 
این محله از شمال به محله کوچه بیوک، از جنوب به محله خرمشاه، از غرب به محله اهرستان و از شرق به محله پشت باغ منتهی می‌شود.
 
این برزن خوش آب و هوا دارای درختان توت و انار و کشت‌زارهای صیفی‌جات است که متاسفانه هر ساله به دلیل خشکسالی و ساخت و سازهای جدید از گستره‌ی انها کاسته می‌شود.
 
محله سردوراه در سده‏های پیشین جزئی از برزن ‎ های اهرستان و کوچه بیوک بوده و مجموعه زاویه از معروف ‎ ترین بنای آن محسوب می‏شود که در سال‎های گذشته دارای مسجد، آب‏انبار، حسینیه، بقعه، حمام و کتابخانه بوده اما اکنون جز سر در مسجد و آب انبار و برخی ویرانه‏های آن چیزی باقی نمانده است . 
 
بر اساس تاریخ جامع مفیدی و یادگارهای یزد، قدمت این مجموعه متعلق به دوره صفویه است و روی سنگ کهن پیدا شده‏‏ در حوض مسجد تاریخ ۲۱۸ هجری قمری به خط عبری حک شده که قدمت این مجموعه را به بیشتر نشان می‏دهد. البته گفته می‏شود نخستین مسجد جامع یزد(عتیق) همین جا بوده و کتابخانه‏ای نیز در آن جا وجود داشته است. 
 
در وقف نامه مصلی از این محله و چند باغ نیز نامبرده شده است. این برزن دارای دو حسینیه بزرگ و سفیدوک، چهار آب انبار به نام‏های زاویه، رسولیان، ملاحسنی و مهینی است که آنها را در دل خود جا داده است.
 
«محمد کاظم بیک زاویه» خادم مسجد زاویه و یکی از ساکنان قدیمی محله سردوراه با بیان این که این محله همیشه دارای مشکلاتی بوده است، می ‎ گوید: بنای تاریخی زاویه با وجود قدمتی که دارد مورد بی ‎ توجهی مسئولان قرار گرفته است به طوری که سر در این مسجد با وجود معماری منحصر به فرد و زیبایی که دارد، در حال تخریب است . 
 
وی در مورد عدم وجود پارکینگ در این محله نیز بیان می‎کند: متاسفانه محله بزرگی چون سردوراه با وجود اراضی بلااستفاده زیادی که دارد، هنوز دارای یک پارکینگ نیست و این مشکل در محدوده نزدیک به مجموعه تاریخی زاویه بسیار محسوس است.
 
این شهروند با اشاره به این که در ایام عید نیز گردشگران زیادی به این محله مراجعه می‏‏کنند، اظهار می‏کند: متاسفانه نبود سرویس بهداشتی عمومی در محله به یک معضل تبدیل شده بود و سرویس‌های بهداشتی مساجد هم جوابگوی نیاز این حجم از گردشگران نیست.
 
البته مسئولان شهرداری مدعی هستند که مطابق با طرح تفضیلی و همچنین طرح جامع حمل و نقل، محل ‎ هایی برای این محله به صورت پارکینگ در نظر گرفته شده است . 
 
مدیر منطقه تاریخی نیز رایزنی ‎ هایی را برای تملک و ایجاد زیرساخت ‎ های لازم برای پارکینگ در این محله آغاز کرده و در همین راستا دو قطعه زمین شناسایی و جلساتی نیز با مالکان آنها در حال برنامه ‎ ریزی است . 
 
«محمدرضا فلاحتی» سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد در رابطه با سر در مسجد زاویه و بی‎توجهی که به گفته اهالی به این بنای تاریخی می‎‎شود، بیان می ‎‎ کند: تخصیص اعتبار به این بنا در اعتبارات استانی پیش‏بینی شده بود اما با توجه به این که اعتبار برخی از طرح‏ها از جمله آب ‎ انبار ‎‎ ها و مسجد زاویه صفر شد، در سال جاری هیچ اقدامی برای آن نمی‏شود مگر آن که اعتبار آن ابلاغ شود . 
 
 
منبیع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..