افزایش ۴۰ درصدی تولید خرما در بافق

مدیر جهاد کشاورزی بافق: امسال افزون بر هفت هزار و ۵۰۰ تن خرما از نخلستان های شهرستان برداشت شد که در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش یزدی نیوزحمید عسکری گفت: افزایش سطح زیر کشت، تغذیه مناسب نخل، استفاده از سموم دفع آفات ، آبدهی کافی و توجه بیشتر کشاورزان به نخلستانها باعث رشد تولید محصول خرما در این شهرستان شده است.

 
وی در ادامه افزود :بومی، کبکاب، زاهدی و پیارم از مهمترین ارقام خرمای تولیدی در شهرستان بافق است و نژاد اصلاح شده نخل به صورت پا جوش از برازجان استان بوشهر به بافق انتقال و در باغ ها و مزارع این شهرستان کشت شده است.
 
عسگری ، خرمای بافق را مرغوب و صادراتی عنوان کرد و افزود: هم اینک مازاد مصرف این محصول به استانهای همجوار و سایر شهرستانهای کشور صادر می شود و می تواند در ردیف ارقام صادراتی ارز آور قرار گیرد.
 
وی سطح زیر کشت خرما در شهرستان بافق را ۲ هزار و ۲۱۰ هکتار اعلام و بیان کرد: از این وسعت یکهزار و ۴۰۰ هکتار درخت خرمای بومی و بقیه نخل های اصلاح شده است.
 
عسکری با بیان اینکه خرمای بومی به صورت کلمپه یا شیرینی های خرمایی،شیره و سرکه قابل استفاده است یادآور شد: برای این منظور در راستای طرح اقتصاد مقاومتی، یک واحد کارخانه فرآوری خرما با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بافق راه اندازی شده است.
 
وی گفت: همچنین از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون نخل و درخت خرماست.
 
در حال حاضر۲ هزار و ۳۰۰  بافقی در حوزه کاشت نخل و تولید خرما در بافق فعالیت دارند.وسعت زمین های زراعی بافق  1534و زمین های باغی ۵۲۲۷هکتار با محصولات عمده خرما، پسته، جو، گندم و روناس است که از طریق ۱۲۱ قنات و ۲۷۷ حلقه چاه کشاورزی عمیق و نیمه عمیق آبیاری می شود.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..