مدیر جهاد کشاورزی خاتم:

کاشت گیاه پاپایا برای نخستین بار در استان یزد انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاشت گیاه پاپایا برای اولین بار در استان یزد در گلخانه های شهرستان خاتم خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی آغاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پاپایا مهمترین میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست، اظهار داشت: پاپایا گیاهی علفی، همیشه سبز و دولپه است که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می‌کند.

 
وی افزود: این گیاه چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست و نخستین میوه پاپایا معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر به دست می آید.
 
آغاز خاطرنشان کرد: هر گل حدود ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می شود و در زمان رسیدن، رنگ میوه‌ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می یابد.
 
مدیر جهاد کشاورزی خاتم عنوان کرد: از آنجا که میوه پاپایا فرازگرا است می توان آن را در مرحله بلوغ کامل برداشت و در انبار نگهداری کرد و یا به نقاط دور دست فرستاد.
 
وی با اشاره به فواید میوه پاپایا یادآور شد: از آنجا این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان است، می تواند در پیشگیری از سرطان بسیار موثر باشد همچنین می تواند مانع پیری زودرس شود و از حمله و سکته قلبی نیز جلوگیری می کند.
 
آغاز افزود: عملکرد پاپایا در ایران ۳.۵ تن در هکتار است و در محیط باز سطح زیر کشت آن در منطقه بلوچستان حدود ۳۰ هکتار است.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خاتم ۸ هزار مترمربع به شکل کشت گلخانه ای است و عملکرد این محصول در گلخانه متفات از کشت باز است.
 
آغاز یادآور شد: در کشت گلخانه ای در هر هزار مترمربع ۳۵۰ درخت کشت می‌شود که هر درخت بین ۲۰ تا ۱۰۰ عدد میوه می‌دهد.
 
وی افزود: وزن هر میوه بسته به شرایط گلخانه و تغذیه متفاوت و بین ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم  است که با این حساب پیش‌بینی می‌شود ۲۴ تن محصول مرغوب پاپایا برداشت و با قیمت بسیار مطلوبی به عنوان میوه لوکس به فروش برسد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..