پایان داستان نانوایی‌های تنوری در یزد!

رییس اتحادیه نانوایان یزد با تاکید بر این که نانوایی‌های یزد باید به سمت دستگاهی شدن بروند، بیان کرد: متاسفانه هر چند مزاج مردم یزد به نان‌های تنوری سازگارتر است اما بیشترین تخلفات بهداشتی از سوی نانوایی‌های تنوری روی می‌‏‏دهد لذا در تلاش برای دستگاهی کردن تمام نانوایی‌ها هستیم اما نانوایی‌های تنوری...

به گزارش یزدی نیوز«جلال پیروزی فرد»  ، از اتمام صدور مجوز نانوایی‌های تنوری در یزد خبر داد و اظهار کرد: طبق تصمیم‏‏‌گیری‌های اخیر، به دلایل ضعیف بودن آرد، موارد بهداشتی و مقدار زیاد نمک در نان‌های تنوری، دیگر مجوزی برای این گونه نانوایی‌ها صادر نخواهد شد.

 
وی با بیان این که ۶۰ درصد نانوایی‌های استان از نوع تنوری هستند، گفت: شهر یزد در مجموع دارای ۲۰۰ نانوایی است که این تعداد برای شهری مانند یزد کافی است و با توجه به این که میانگین آرد هر نانوایی ۸ کیسه آرد گندم است، افزایش تعداد نانوایی‌ها نمی‌تواند به سود نانوایان و مردم تمام شود لذا از افزایش تعداد نانوایی‌ها در شهر یزد با عدم صدور مجوز جدید پیشگیری می‌کنیم.
 
این مسئول در رابطه با کیفیت آرد گندم نانوایی‌ها نیز تصریح کرد: آرد گندمی که به یزد می‌رسد، آردی ضعیف است و از نوع گندم مرغوب وارداتی دیگر استان‌ها نیست به همین دلیل نانوای تنوری برای پخت نان مرغوب باید مقدار نمک آن را زیاد کند که این موضوع با راهکار دستگاهی شدن، بدون آسیب به سلامت مردم یزد قابل حل است.
 
وی با اشاره به این که فروشگاه‌های مواد غذایی نیز باید از آوردن نان‌های تنوری ممانعت کنند، گفت: نان‌هایی که خانگی هستند و محل پخت آن‌ها مشخص نیست، مشکلاتی مانند مشخص نبودن میزان نمک و موارد بهداشتی را به دنبال دارند که از این رو باید از عرضه این گونه نان‌ها نیز ممانعت شود.
 
پیروزی فرد با تاکید بر این که نانوایی‌های یزد باید به سمت دستگاهی شدن بروند، بیان کرد: متاسفانه هر چند مزاج مردم یزد به نان‌های تنوری سازگارتر است اما بیشترین تخلفات بهداشتی از سوی نانوایی‌های تنوری روی می‌‏‏دهد لذا در تلاش برای دستگاهی کردن تمام نانوایی‌ها هستیم اما نانوایی‌های تنوری با سابقه می‌توانند به فعالیت خود را ادامه دهند.
 
این مسئول با بیان این که ترغیب نانوایی‌های تنوری فعال کنونی با ارائه تسهیلات خرید دستگاه تاکنون موثر واقع نشده است، گفت: هر چند سعی کردیم با پرداخت تسهیلاتی تا سقف ۱۵ میلیون تومان نانوایی‌های تنوری را به سمت دستگاهی شدن سوق دهیم اما این اقدام نتوانست تاثیر قابل توجهی در این رابطه داشته باشد.
 
وی در ادامه عدم توازن قیمت نان و آرد را یکی از مهمترین مشکلات این صنف دانست و گفت: متاسفانه نانوایی‌ها صنفی، تک محصول هستند که باید هزینه‌های خود و شاگرد و هزینه‌های انرژی را از این طریق تامین کنند و این در حالی است که از سال ۹۳ تاکنون با وجود مشکلات اقتصادی به وجود آمده، هیچ اقدامی برای افزایش قیمت نان نشده است.
 
پیروزی فرد میانگین دستمزد کارگران هر نانوایی را حدود ۵۵ هزار تومان در روز عنوان کرد و با تاکید بر این که توجه مسئولان به نانوایی‌ها ضروری است، خاطرنشان کرد: مصرف‏کننده عمده این صنف، طبقه ‎ ی دوم و سوم جامعه هستند که از توان مالی پایینی برخوردارند و از این رو صنف نانوایان بیش از آن که به دنبال افزایش قیمت نان و تشدید فشار اقتصادی به مردم باشد، به دنبال کاهش قیمت نان است که در این باره نامه ‎ نگاری‌هایی با استانداری و  دیگر بخش‌های مربوطه صورت گرفته است.
 
این مسئول در پایان قیمت کنونی انواع نان تنوری در یزد را ۵۵۰ تومان، عربی دستگاهی ۳۵۰ تومان ، دستگاهی غیر مستقیم ۳۰۰ تومان و دستگاهی نازک را ۲۰۰ تومان عنوان کرد.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..