مدیرکل دامپزشکی استان یزد خبر داد

کاهش ۵۰ درصدی دام‌های مبتلا به تب مالت در استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از کاهش 50 درصدی دام‌های مبتلا به تب مالت در این استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز علی‌اکبر حدادزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه چهاردهم تا بیستم مهرماه به‌عنوان هفته دامپزشکی نام‌گذاری شده است، گفت: امسال نیز با اجرای برنامه‌های متعدد این هفته را در استان یزد گرامی می‌داریم.

 
وی افزود: شعاری که برای این هفته انتخاب‌شده است عبارت است از سلامت غذا از مزرعه تا سفره که این شعار، شعار جامعی است و مجموعه فعالیت‌های دامپزشکی را در برمی‌گیرد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: حوزه‌ای که در آن دامپزشکی فعالیت می‌کند، ماحصل آن را مردم به عینه در زندگی خود می‌بیند. عمده فعالیت دامپزشکی را می‌توانیم در حفظ و توسعه سلامت جامعه و جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی اجتماعی امنیتی و سیاسی در جامعه تعریف کنیم.
 
حدادزاده گفت: حفظ سلامت مردم در چهارچوب تولید و تأمین غذای سالم در جامعه از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است و یکی از فعالیت‌هایی که ما در مجموعه دام‌پزشکی در این راستا انجام می‌دهیم نظارت بر مراکز پرورش، کشتارگاه‌ها و صنایع بسته‌بندی است.
 
این مسئول ادامه داد: باید منابع غذایی مردم را حفظ کنیم و سالم نگه‌داریم تا بتوانیم اولین قدم را برای حفظ سلامت مردم برداریم. هر انسان در طول روز به ۵۶ گرم پروتئین نیاز دارد که یکی از منابعی که به‌هیچ‌عنوان تعطیل‌بردار نیست منابع و فرآورده‌های دامی است.
 
وی گفت: بیش از دو میلیون واحد دامی در استان وجود دارد که مجموع دام سبک و سنگین استان را به ۹۴۰ هزار رأس می‌رساند. ظرفیت جوجه ریزی استان ۱۳ هزار قطعه است و قریب به ۳ میلیون مرغ تخم‌گذار نیز در استان وجود دارد که باید برای حفظ سلامت این‌ها اقدامات اساسی در دستور کار قرار گیرد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: برای حفظ سلامت دام‌های موجود در استان تاکنون عملیات واکسیناسیون در دستور کار مجموعه دامپزشکی استان بوده است و ۱۱ نوع واکسن را به شش گونه دامی استان تزریق‌شده است. در شش‌ماهه نخست سال ۹۷، ۵۳۴ دام در استان واکسینه شدند 
 
حدادزاده افزود: درزمینهٔ قرنطینه نیز اقدامات خوبی انجام‌شده و بر اساس آن ورود هرگونه دام به استان یزد مورد نظارت و بازرسی دقیق قرار می‌گیرد. در همین رابطه در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۲ فقره گواهی حمله بهداشتی برای خروج دام و طیور از استان صادرشده است.
 
این مسئول افزود: درزمینهٔ مقابله با بیماری‌های واگیردار نظیر تب برفکی که خسارت‌بار هم هست ۱۳ هزار و ۳۳۶ دام در استان واکسینه شدند. یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم بهادار شدن واکسن‌هایی است که در بازار وجود دارد و این موضوع دامداران را با مشکلاتی نیز مواجه کرده که در این راستا خواستاریم تا اقداماتی برای حمایت از دامداران انجام شود.
 
وی گفت: کارکنان دامپزشکی درواقع سد دفاعی بین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند و در این زمینه در خط مقدم سلامت مردم قرار دارد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد در ادامه گفت: برای مقابله با بیماری‌های چون تب مالت واکسیناسیون در سطح وسیعی از دام‌های سبک و سنگین استان انجام‌شده و در این زمینه از سال ۹۲ تا سال ۹۶ شاهد یک تحول خوبی در این زمینه هستیم که بر اساس آن تعداد دام شناسایی‌شده آلوده در سال ۹۲ تا ۹۶ ۵۰ درصد کاهش داشته است.
 
حدادزاده افزود: تأثیر کاهش این آمار را در میزان مبتلایان به تب مالت در استان را می‌توان مشاهده کرد که بر مبنای آن تعداد مبتلایان در استان که در سال ۹۲، ۲۸۲ نفر بوده است در سال ۹۶ به ۱۷۱ نفر رسیده است. بهترین راه کنترل بیماری تب مالت در جامعه آموزش است و این آموزش می‌تواند در کاهش این مبتلایان به تب مالت بسیار مؤثر باشد.
 
حدادزاده همچنین در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز، گفت: درزمینهٔ آنفولانزای فوق حاد پرندگان مرغداران استان باید هوشیار باشند و بدانند که این ویروس توانا است که می‌تواند به واحدهای پرورشی نفوذ کرده و خسارات بسیار بالایی را به آن‌ها تحمیل کندو در سال گذشته ۲۳ مرغداری صنعتی ما درگیر این ویروس شدند که منجر به معدوم‌سازی ۵۵۹ هزار قطعه مرغ در استان شد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: مرغداران باید رعایت ضوابط بهداشتی و ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند تا از شیوع این بیماری در واحدهای خود جلوگیری کنند. 
 
این مسئول گفت: متهم اصلی انتقال این بیماری در کشور مرغ‌های بومی و غیرمجازی هستند که در سطح استان تولید و توزیع می‌شوند. در این زمینه با تمام کسانی که اقدام به توزیع و تولید مرغ بومی در استان می‌کنند به‌طورجدی برخورد خواهد شد.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..