مدیر کل دامپزشکی یزد خبر داد؛

شناسایی ۱۳ کانون بیماری هاری در استان/لزوم هوشیاری مرغداران نسبت به آنفلوانزای فوق حاد

مدیر کل دامپزشکی یزد استان یزد با اشاره به شناسایی 13 کانون هاری در این استان، از شهروندان خواست تا هر گونه گازگرفتگی حیوانات مشکوک به هاری را جدی بگیرند و سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «علی‌اکبر حداد‌زاده» به مناسبت هفته دامپزشکی (۱۴ تا ۲۰ مهرماه) در جمع خبرنگاران به شعار امسال دامپزشکی که «دامپزشکی، سلامت غذا از مزرعه تا سفره» تعیین شده است، اشاره و بیان کرد: حفظ و توسعه سلامت جامعه و جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی در کشور رویکرد فعالیت‌های دامپزشکی است.

 
وی رویکرد حفظ سلامت مردم را در چارچوب حفظ و تولید غذای سالم و نظارت بر توزیع و عرضه آن در جامعه تعریف کرد و گفت: در همین راستای نیز دامپزشکی استان نظارت کاملی بر مراکز پرورش و استحصال انواع فرآورده‌های اخم دامی دارد.
 
به گفته‌ی وی، هر انسان به طور متوسط نیازمند روزانه ۵۶ گرم پروتئین است که از منابع مختلفی تامین می‌شود که از مهمترین انها منابع دامی است لذا نقش این حوزه در تامین سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است.
 
حدادزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان یزد بیش از سه میلیون واحد دامی با مجموعاً حدود ۹۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین، ظرفیت جوجه‌ریزی در هر دوره به میزان ۱۳ میلیون قطعه و سه میلیون مرغ تخم‌گذار فعالیت دارند.
 
وی تلقیح بالغ بر دو میلیون و ۱۱ هزار نوبت واکسن به دامهای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۵۴۰ هزار راس دام در استان مقابل بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.
 
وی با اشاره به استقرار و فعالیت ایستگاه‌های قرنطینه دام در جاده‌های مواصلاتی استان، گفت: علاوه بر این نیز از طریق سامانه قرنطینه مبدا و مقصد نیز نظارت بر انتقال دام‌ها در استان صورت می‌گیرد که تنها در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۲ فقره گواهی خروج دام و فرآورده‌های دامی از استان از این طریق صادر شده است.
 
این مسئول به فعالیت ۷۹ واحد عرضه خدمات بهداشتی و دامپزشکی در استان اشاره کرد و گفت: دامپزشکی براساس میزان اعتبار در اختیار اقدام به تهیه و توزیع رایگان سموم لازم برای مقابله بیماری‌های انگلی دامی به دامداران استان می‌کند.
 
حدادزاده از اقدامات موثر دامپزشکی استان برای مواجه با بیماری خسارت‌بار تبر برفکی در میان دام‌های استان اشاره و در این باره تصریح کرد: در همین راستا سالانه تلقیح واکسیناسیون به ۳۳۶ هزار راس دام سبک و ۱۰۵ هزار راس دام سنگین در استان انجام می‌گیرد ولی اخیراً با توجه به مشکلات اقتصادی و بهاد دار شدن واکسن مورد نیاز، تامین واکسن این بیماری خارج از توان برخی از دامداران شده است.
 
وی با بیان این که دامپزشکان سد دفاعی مقابل بیماری‌های انسان و دام و سربازارن گمنام بهداشت جامعه هستند، حفظ سلامت جامعه در برابر بیماری‌های مشترک را از دیگر وظایف دامپزشکی خواند.
 
وی نقش تاثیرگذار ارتقای سطح دانش جامعه در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: البته دامپزشکی هواره سعی داشته با اقدامات نظارتی و پیشگیرانه مانند واکسیناسیون مانع شیوع این بیماری‌ها در جامعه شود.
 
مدیر کل دامپزشکی استان به اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه کاهش بیماری تب مالت در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این راستا شیوع بیماری در بین دام‌های استان از سال ۹۲ تا سال ۹۶ به نصف کاهش یافته است به طوری که تعداد جمیت انسانی مبتلا به این بیماری در استان نیز از ۲۸۲ نفر در سال ۹۲ به ۱۷۱ نفر در سال گذشته کاهش یافته است.
 
وی یکی از بیماری‌های مشترک دام و انسان شایع شده در استان را هاری ذکر کرد و گفت: متاسفانه در حالی که در سال‌های زیادی هیچ کانونی در مورد این بیماری در استان وجود نداشته است، در حال حاضر استان دارای ۱۳ کانون هاری در شهرستان‌های مختلف از جمله مرکز استان است.
 
وی در مورد علت شایع شدن این بیماری نیز گفت: مخزن این بیماری حیوانات وحشی هستند که به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های اخیر برای تامین غذا به حاشیه شهرها رجوع کرده و سگ‌های ولگرد و گربه‌ها و از طریق آنها انسان‌ها را آلوده می‌کنند.
 
حدادزاده نصبت به هر گونه تغییر رفتار مشکوک در حیوانات اعم از سگ یا گربه هشدار داد و در رابطه با مزاحمت‌های شبانه‌ی سگ‌های ولگرد سطح شهر نیز گفت: موضوع جمع‌اوری سگ‌های ولگرد در حیطه وظایف شهرداری است که در سال‌های اخیر به صورت زنده‌گیری، واکسیناسیون و سپس عقیم کردن و رها‌سازی دنبال می‌شود.
 
وی از شهروندان خواست تا هر گونه گازگرفتگی حیوانات مشکوک به هاری را جدی بگیرند و سریعاً جهت اقدامات پزشکی به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.
 
وی یکی دیگر از بیماری‌های مبتلا به کشور و استان در آستانه فصل سرما را انفلوآنزای فوق حاد پرندگان ذکر کرد و گفت: متاسفانه این بیماری در سال گذشته ۲۳ مرغداری در استان را درگیر خود کرد که منجر به تلفات ۵۹ هزار قطعه مرغ شد که ۸۴ درصد انها مرغ‌های صنعتی بودند.
 
حدادزاده با بیان این که خوشبختانه در سال جاری تاکنون هیچ کانونی از این بیماری در استان رویت نشده است، هشدار داد: ویروس بیماری انفلوآنزای فوق حاد یک ویروس توانمند و خسارت‌زاست و مرغداران باید بسیار هوشیار باشند تا درگیر خسارات ناشی از این بیماری نشوند.
 
وی با تاکید بر این که عامل اصلی انتقال این بیماری در کشور مرغ‌های بومی غیرمجاز هستند، از مردم خواست به هیچ وجه نسبت به خریداری این قبیل مرغ‌ها اقدام نکنند و در صورت نگهداری سنتی از مرغ در فصل سرما آنها را محصور و به دور از تماس با پرندگان وحشی نگه دارند.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که استان یزد از بهترین زیرساخت‌های کشتارگاهی در کشور برخوردار است، گفت: در حال حاضر ۱۸ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی شامل دو کشتارگاه صنعتی و  8 کشتارگاه نمیه صنعتی دام سبک و سنگین،  چهار کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتار ۱۴ هزار قطعه در ساعت و چهار کشتارگاه بلدرچین با ظرفیت ۷۴۰۰ قطعه در ساعت، در استان فعالیت دارند.    
 
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان نیز با اشاره به نظارت بر واحدهای کشتارگاهی و بسته‌بندی و مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، گفت: در سال گذشته ۲۷۱ هزار راس دام سبک و سنگین در استان کشتار شده که ۱۰ هزار و ۲۴۰ کیلوگرم لاشه غیرقابل مصرف ضبط و معدوم‌سازی شده است و در جریا ننظارت بر مراکز عرضه نیز ۴۸ هزار و ۴۴۱ کیلو فراورده خام دامی غیرقابل مصرف از سطح این مراکز جمع‌اوری و معدودم شده است.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..