به مناسبت روز جهانی کودک؛

یک روانشناس کودک: کودکان سنگ صبور والدین نیستند!

یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به این که کودکان سنگ صبور والدین نیستند، تاکید کرد: احساس گناه کودکان به تبع برخی درددل‌های نادرست والدین با فرزندان، زمینه‌ساز اضطراب، احساس ناامنی و برخی اختلالاتی دیگر در بزرگسالی کودکان خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز«مینو السادات میررکنی» به مناسبت روز جهانی کودک ، با اشاره به این که والدین نباید با کودکان خود درد‌دل کنند، اظهار کرد: گاهی ممکن است برای این‌ که فرزندمان قدر ما را بداند و شرایطمان را درک کند، به او جملاتی مثل «من به خاطر تو، این زندگی را تحمل می‌کنم» را بگوییم، در حالی که متوجه تبعات چنین جملاتی نیستیم.

 
وی افزود: این احساس گناه، زمینه‌ساز اضطراب، احساس ناامنی و اختلالاتی در بزرگسالی کودکان می‌شود و به ندرت قابل جبران است . 
 
این متخصص در رابطه با تخریب ذهنیت فرزندان نسبت به همسر(والد دیگر) به واسطه حرف‌های والدین نیز تصریح کرد:  این ذهنیت مشکلاتی جبران‌ناپذیر به سایر مشکلات خانواده اضافه می‌کند لذا والدین باید از چنین اقداماتی برحذر باشند.
 
وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است کودکان شش ماهه‌ای که پیوسته در معرض مشاجره بین والدین بوده‌اند، سطح هورمون استرس در آن‌ها افزایش پیدا کرده است لذا باید توجه داشته باشیم حتی در این سنین نیز کودکان به موقعیت کاملاً آگاهی دارند . 
 
این روانشناس با تاکید بر این که ایجاد محیطی امن و با آرامش، اولین و مهمترین حق هر کودک است، گفت: کودکان به انتخاب ما، به این دنیا آمده‌اند و ما در مقابل آن‌ها مسئول هستیم . 
 
میررکنی اختلاف بین والدین را یک مسئله طبیعی دانست و گفت: والدین در عین وجود اختلافات باید به کودک نشان دهند که دو نفر با وجود اختلاف‌نظر می‌توانند با احترام، ابراز عقاید و گوش دادن فعال به تفاهم برسند و مسائل را حل کنند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..