تهیه دستورالعمل برای ایجاد وحدت رویه در احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی، گفت: تهیه دستورالعمل برای ایجاد وحدت رویه در احکام این کمیسیون ضروری است.

به گزارش یزدی نیوز نشست هم‌اندیشی نمایندگان وزارت کشور در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌های استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری، معاون منابع انسانی دادگستری استان و دیگر نمایندگان استانی وزارت کشور دراین کمیسیون در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار گردید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این نشست با اشاره به صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی بیان کرد: این اولین جلسه در راستای بررسی تخلفات ساختمانی در استان می باشد و درنظر است از تجربیات و نقطه نظرات تمام کارشناسان مرتبط استفاده شود.
«محسن صادقیان» پس از شنیدن صحبت کارشناسان حاضر در جلسه افزود: تخلف‌های ساختمانی را می‌توان به دو نوع تخلفات بدون مجوز و پروانه و تخلفات فنی و مهندسی دسته‌بندی نمود که برخورد مناسب با هر نوع تخلف، میزان تخلف، اهمیت و تعیین خطوط قرمز نیاز به بررسی و تأمل دارد.
صادقیان گفت: برای بررسی و رسیدگی به تخلفات ساختمانی باید طرف مقابل اختلاف که مردم هستند را نیز درنظر گرفت و به نیاز و خواست مردم اهمیت قائل شد زیرا مردم اطلاع و آگاهی از خیلی از مباحث فنی مهندسین را ندارند و خیلی‌ها به ضوابط و قوانین شهرسازی و طرح تفضیلی آشنایی و آگاهی کامل ندارند؛ ما می‌توانیم حتی برای ایجاد انگیزه همکاری در مردم از سیستم تشویق به جای تنبیه استفاده نماییم.
وی ادامه داد: تخفیف در عوارض و تعرفه‌ها با رعایت مباحث کاهش مصرف انرژی برق و آب از سوی مردم به کاهش تخلفات کمک خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همچنین با اشاره به مشکلات مربوط به عدم رعایت ضوابط، یکی از این مشکلات را مربوط به سند مالکیت زمین دانست و افزود: یکی از مشکلات حوزه ساختمان مربوط به امور سند املاک است که در این موضوع مغایرت اساسی بین ماده ۱۴۷ ثبت املاک و صدور پروانه شهرداری است و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.
صادقیان به بیان بخش دیگری از دلایل تخلفات ساختمانی ازجمله مباحث تعرفه نظام مهندسی، بروکراسی اداری در نظام مهندسی و شهرداری، عدم بازدارندگی جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ و مبلغ بیمه ساختمان پرداخت و گفت: تهیه بانک اطلاعاتی از تخلفات شناسایی شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ و تحلیل این بانک می تواند به شناخت بیشتر از تخلفات و انتخاب راهکار مناسب کمک کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در پایان این جلسه به تهیه دستورالعمل ارزش معاملاتی توسط شهرداری و تهیه نرم افزار کنترل و نظارت بر ساختمان‌ها توسط راه و شهرسازی اشاره و خاطرنشان کرد: این حرکت‌ها گام‌های بسیار خوب و مثبتی در زمینه کاهش تخلفات ساختمانی است و در آینده به مردم در این زمینه بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..