برگزاری میزگرد آسیب شناسی بیکاری در استان یزد

کارشناسان حوزه های مختلف در این میزگرد علمی بررفع مشکلات بیکاری بعتوان یک پدیده اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش یزدی نیوز دانشیار جامعه شناسی  دانشگاه یزد در این نشست گفت:‌ بیکاری یک پدیده اجتماعی است و فعالان حوزه علوم اجتماعی نگاه آسیب‌شناسانه‌ای به مسائل اجتماعی دارند و پدیده‌های اجتماعی را با نگاه آسیب‌شناسی می‌بینند. 

 دکتر سیدعلیرضا افشانی افزود : بیکاری تبعات متعددی در پی دارد و تمام تبعات آن منفی است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در ادامه به تشریح آسیب‌های ناشی از بیکاری پرداخت و گفت: افزایش بزهکاری‌های اجتماعی، افزایش اختلالات روانی، افزایش اختلالات خانوادگی،‌ مشکلات مالی، کاهش رضایت از زندگی، افزایش مشاغل کاذب، ایجاد احساس بی‌ارزش بودن در فرد بیکار، بی‌انگیزه‌شدن افرادی که هنوز وارد سن کار نشده‌اند، مهاجرت، کاهش امنیت روانی خانواده‌ها و نیز جامعه از آسیب‌های عمده ناشی از بیکاری است.
دکتر افشانی، آسیب‌ مهم دیگر در این حوزه را عقب‌ماندگی کشور عنوان کرد و گفت: امروزه نیروی انسانی محور توسعه است و وقتی نیروی انسانی بیکار باشد چرخ توسعه خودبه‌خود خوب نخواهد چرخید و کشور روی توسعه را نخواهد دید. در واقع مسئله بیکاری مسئله‌ای است که خود می‌تواند مادر بسیاری از مسائل دیگر در جامعه باشد.
رئیس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس استان و دبیر این نشست، با بیان این‌که بیکاری موضوعی است که در برآوردهای نیروی انتظامی به عنوان اولویت چهارم استان یزد شمرده شده است، به همین دلیل برنامه‌ریزی شد تا آسیب‌ها و چالش‌های آن در نشستی علمی کنکاش و بررسی شود. 
سرگرد مجید نعیم ‌یاوری، با اشاره به افزایش ۲۶هزارنفری جمعیت استان از بهار ۹۶ تا بهار ۹۷ و افزایش میزان بیکاری از ۲/۱۳ به ۴/۱۵ اظهار داشت: بر اساس آمار، استان یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است و این مهاجران نیز در افزایش میزان بیکاری تأثیرگذارند. 
وی با اشاره به  اینکه پژوهش‌های متعددی درباره عوامل تأثیرگذار و تاثیرپذیر در زمینه بیکاری انجام شده است گفت: تأثیر منطبق نبودن مهارت، تأثیر اندازه دولت، اثر تبعیض اقتصادی، تأثیر بهره‌وری نیروی کار، تأثیر حکمرانی، تأثیر هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تأثیر شوک های اقتصادی و… همچنین رابطه طلاق و بیکاری، قاچاق موادمخدر و بیکاری، نرخ ارز و بیکاری و نیز تأثیر بیکاری بر اشتغال کاذب و بی‌نظمی، تأثیر بیکاری بر امنیت، تأثیر در وقوع جرم، تاثیر بیکاری تحصیل‌کردگان بر امنیت اجتماعی و تأثیر بیکاری بر گرایش جوانان به اعتیاد از جمله موضوع‌های مهم پژوهشی انجا‌م‌شده در این حوزه است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد، با بیان این‌که در دنیا توجه و اهتمام ویژه‌ای به کاهش میزان بیکاری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی برای حضور جمعیت فعال می‌شود، افزود: علت افزایش میزان بیکاری در استانی صنعتی مانند یزد این است که کارکردن در یزد بایستی با فرهنگ‌سازی مناسبی صورت پذیرد. 
دکتر محمدحسین ریاحی، رفاه‌طلبی بیشتر مردم، توجه کمتر به کار و توجه صرف به آموزش و غفلت از حوزه پرورش و انجام‌نشدن استعدادیابی برای آینده بازار کار را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد. 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..