مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خبر داد:

اجرای طرح مشارکت و توان‌افزایی زنان جوامع محلی و روستایی در یزد

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به ارائه طرح‌های مختلف از سوی این اداره کل، ‌گفت: یکی از مهم ترین طرح‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده، اجرای طرح مشارکت و توان‌افزایی زنان جوامع محلی و روستایی استان یزد است.

به گزارش یزدی نیوزنشست کارگروه زنان و خانواده استانداری ‌به ریاست "محمدعلی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور "فاطمه دانش ‌یزدی" مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، ‌"‌فخرالسادات خامسی هامانه" مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، "عباس حیدری" سرپرست فرمانداری یزد و اعضای این کارگروه در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در این نشست بیان کرد: طرح مشارکت و توان‌افزایی زنان ‌جامعه محور جوامع محلی و روستایی در یزد با رویکرد تاکید بر گفت‌و‌گو و روابط خانوادگی و ایجاد شور و نشاط در خانواده با عنوان "شادی به همین سادگی" و همچنین تلاش در زمینه توسعه سازمان‌های جامعه محلی زنان انجام می‌شود.
"‌فاطمه دانش یزدی" ‌ادامه داد: تشویق و ایجاد انگیزه در افراد دست اندرکار محلی برای ایجاد نشاط اجتماعی زنان و خانواده‌های محله و همچنین نهادسازی در محلات تحت عنوان مرکز توسعه محله با محوریت مردم محلی و تشکیل صندوق کارآفرینی محله از دیگر رویکردهای این طرح است.
‌وی در ارتباط با انتخاب محلات هدف این طرح گفت: باید توجه داشت که تشکیل و فعالیت موثر چنین مراکزی در برخی مناطق موفقیت بیشتری به دنبال دارد و با توجه به شرایط عمومی کشور و رویکردهای در نظر گرفته شده، منطقه هدف مناسب اگر دارای مشخصاتی از جمله جمعیت بین سه تا پنج هزار نفر، مشارکت پذیری خوب زنان و مردم محلی، دارا بودن یک مکان فیزیکی برای اجرای طرح و پایین بودن میزان مهاجرپذیری و مهاجرفرستی محله باشد، با موفقیت بیشتری در اجرای طرح روبرو می‌شود.
‌دانش یزدی افزود: این طرح در سطح چهار محله و چهار روستا از شهرستان‌های استان یزد متناسب با شاخص‌های مورد نظر انتخاب شده و طرح به صورت پایلوت در این محلات به اجرا در می‌آید.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خاطرنشان کرد: هدف کلی در این زمینه توانمندسازی زنان جوامع محلی در جهت شناخت، ارزیابی مسائل و نیازهای اطراف خود در محله و توانایی برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در حل و پاسخگویی به این مسائل و نیازها به صورت پایدار است.
دانش یزدی گفت: در این راستا اهداف تفصیلی از جمله افزایش سطح اعتماد و باور زنان جامعه محلی نسبت به خود در رفع مشکلات محلی با ایجاد فضای گفت‌و‌گو و برقراری ارتباط موثر در شیرین شدن زندگی، سازمان یافتن زنان جامعه محلی و روستایی در جهت پرداختن به مشکلات و مسائل مبتلا به خود، افزایش دانش و مهارت و قابلیت نهاد توسعه محلی درباره تحلیل از شیوه زندگی خود ‌و نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازها و بسیج جامعه هر محله دنبال می‌شود.
وی افزایش دانش، مهارت و قابلیت نهاد توسعه محلی درباره نیازسنجی و اولویت‌بندی و همچنین افزایش دانش و مهارت و قابلیت نهاد توسعه محلی درباره تدوین و اجرا و ارزیابی برنامه‌های اقدام عملی در خصوص چگونگی برقراری ارتباطات و گفت‌و‌گو در خانواده را از دیگر اهداف تفصیلی این طرح دانست.
 
 
‌استفاده بیشتر از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در فعالیت‌های حوزه بانوان و خانواده
 
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این نشست با بیان اینکه اگر اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری بخواهد تنها محدوده در نظر گرفته شده در این طرح را انجام دهد شاید ‌آن کارایی و اثرگذاری لازم را نداشته باشد، گفت: این اداره کل با توجه به جایگاه نظارتی و حاکمیتی که دارد باید از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز در فعالیت‌های مرتبط با بانوان استفاده کند.
"‌فخرالسادات خامسی هامانه" ‌افزود: در هر اقدامی که قرار است در نقاط مختلف استان انجام شود، پتانسیل دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد تا هم فعالیت به صورت گسترده‌تر انجام شود و هم زمینه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر آن به وجود آید.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اعضای سازمان‌های مردم نهاد استان را بانوان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بسیار مهم است و باید به آن توجه لازم صورت گیرد که خوشبختانه در طرح های ارائه شده از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، توجه به این موضوع به صورت ویژه دیده شده است.
‌مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بر توجه به مشارکتی بودن برنامه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: برخی از دوره‌هایی که برگزار می‌شود هم نباید به صورت کامل، رایگان باشد و در راستای تاثیرپذیری بیشتر، ‌لازم است بخشی از هزینه‌ها توسط شرکت کنندگان پرداخت شود.
خامسی هامانه در پایان سخنان خود بر تداوم این فعالیت‌ها در جامعه تاکید کرد و گفت: قطعا فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد باید در طول سال و به صورت مداوم انجام شود تا تاثیرپذیری بیشتر و بهتری داشته باشد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..