مدیرکل بهزیستی یزد:

۲۵ درصد سالمندان استان یزد فاقد حمایت‌های لازم هستند

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان این‌که ایجاد بستر توانبخشی و توانمندسازی مهمترین تکلیف این اداره کل برای جامعه هدف است، گفت: 25 درصد سالمندان استان یزد فاقد حمایت‌های لازم هستند.

به گزارش یزدی نیوزدکتر«جلیل عفتی» در نشست خبری که مناسبت فرا رسیدن هفته ناشنوا، سالمندان، کودکان و نابینایان برگزار شد، توجه خاص برای ارائه خدمت به معلولان یکی از ضرورت‌های اجرایی برای توسعه اجتماعی است.

 
وی با بیان این‌که در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند،‌افزود: در سال گذشته دو هزار مورد خدمات تجهیزات شنوایی، ۳۰۰ مورد خدمت ارائه سمعک، ۱۵ مورد کاشت حلزون و ۱۵۵ مورد خدمات تجهیزات کاشت حلزون شنوایی در استان یزد ارائه شده است.
 
آمار ناشنوایان در یزد افزایش نداشته است
 
مدیرکل بهزیستی استان یزد ایجاد بستر توانبخشی و توانمندسازی را مهمترین تکلیف این اداره کل در استان و کشور دانست و گفت:‌ خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در سطح استان انجام شده، هیچ آمار افزایشی در مورد جمعیت ناشنوایان در یزد نداشته‌ایم.
 
عفتی بررسی‌های ژنتیکی و انجام غربالگری کودکان بدو تولد را از جمله اقدامات پیشگیرانه اداره کل بهزیستی در استان یزد عنوان کرد و ادامه داد:‌ نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری نقش مهمی در کاهش هزینه درمانی ایفا می‌کند.
 
وی با بیان این‌که رسیدگی به سالمندان از دیگر برنامه‌های در دستور کار سازمان بهزیستی است، تصریح کرد:‌ متأسفانه جمعیت سالمندی استان و ایران در حال افزایش است.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد:‌ در سال ۹۵ متوسط جمعیت سالمندی کشور ۹ درصد شده که رتبه استان یزد در این آمار با ۹.۳ درصد ۱۲ کشوری است.
 
استان یزد ۱۰۰ هزار سالمند دارد
 
مدیرکل بهزیستی یزد با بیان این‌که در استان یزد ۱۰۰ هزار سالمند وجود دارد،‌ اظهار کرد: ۲۵ درصد سالمندان استان فاقد حمایت‌های لازم هستند.
 
عفتی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس اطلاعات بدست آمده ۷۰ درصد سالمندان با همسر و فرزندان، ۲۲ درصد با فرزندان و هفت درصد تنها زندگی می‌کنند.
 
وی با اشاره به فعالیت ۴۰ مرکز خدمات سالمندی در یزد، افزود: از این تعداد چهار مرکز شبانه روزی، ۱۶ مرکز روزانه، هفت ویزیت در منزل و ۱۲ مرکز مراقبتی هستند.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود روز جهانی کودک را از دیگر مناسبت‌های مهرماه دانست و بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار کودک در ۳۰۷ مهد حضور دارند که از این تعداد ۲۰۰ مهد شهری و ۱۰۷ مهد روستایی فعالیت می‌کنند.
 
عفتی گفت: راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی، برگزاری همایش سه ساله‌های حسینی و جشنواره ملی فیلم و نقاشی کودک،‌ از جمله برنامه‌های روز جهانی کودک در استان یزد است.
 
۱۵درصد معلولان یزد نابینا هستند
 
مدیرکل بهزیستی استان یزد در پایان با بیان این‌که ۱۵ درصد معلولان استان یزد نابینا هستند، اظهار کرد: ۱۳ مرکز توانبخشی نابینایان در استان یزد فعالیت می‌کنند.
 
وی در پایان با اشاره به ارائه ۴۵۰۰ قلم خدمات توانبخشی به معلولان نابینا در استان یزد،‌ خاطرنشان کرد:‌ در سال گذشته ۳۰ هزار کودک تحت مراقبت عارضه نابینایی قرار گرفتند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..