توانمندسازی جوامع محلی اولویت اصلی پروژه‌های منابع طبیعی یزد است

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: توانمندسازی جوامع محلی اولویت اصلی پروژه‌های منابع طبیعی یزد است.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا آخوندی در نشست خبری که با محوریت اعلام اعتبارات صندوق توسعه ملی کشور برگزار شد اظهار داشت: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و با دستور مستقیم ایشان، موضوع اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای پروژه های آب‌خیز‌داری و آب‌خوان‌داری محقق شد.

 
وی ادامه داد: برای ۱۳ پروژه آب‌خیزداری یزد، مبلغی در حدود ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کند که موضوع بسیار اساسی و مهمی بود و با توجه به شرایط فعلی کشور این رقم بسیار قابل توجه است.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان یزد تصریح کرد: نکته قابل توجه این موضوع این بود که نوعی توانمندسازی جوامع محلی و درگیر کردن تمام بخش‌های این اداره کل را فراهم کرد و این سال جزو سال‌های نادر اداره کل یزد است که این رقم اختصاص پیدا کرده و همه بخش‌ها را زیرچتر خود قرار داده است.
 
آخوندی شعار امسال سازمان منابع طبیعی کشور را "آب‌خیزداری مدیریت پایدار زمین" دانست و خاطرنشان کرد: تا اواخر هفته گذشته، پیشرفت فیزیکی ما در سطح استان‌های کشور رتبه سوم بوده و با عملکرد ۳۷ درصدی همراه بودیم.
 
وی افزود: در بحث حوزه حفاظت امور اراضی حدود ۱۷۰ هزار عملیات کاداست تعریف کردیم که این اراضی در محدوده شهرستان اردکان و اشکذر قرار دارد و با اعتبار ۳۳۰ میلیون تومان انجام می‌شود.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه در حوزه بیابان دو پروژه آبیاری مراقبت کشت‌های قبلی و پروژه مدیریت روان آب در نظر گرفته شده گفت: اعتبار این پروژه‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است که در شهرستان اشکذر اجرا و عملیات اجرایی آن تا دو ماه آینده انجام می‌شود.
 
آخوندی از اجرای پروژه‌های توانمندسازی جوامع محلی در شهرستان‌های اشکذر، میبد، بهاباد و خاتم با اعتباری قریب به ۳۰۰ میلیون تومان خبر داد و عنوان کرد: در بحث روابط‌عمومی و مستندسازی پروژه‌ها هم برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به تهیه فیلم مستند، نشست‌های خبری، تیزرهای تلویزیونی و پروژه‌های مختلف دیگر اشاره کرد.
 
وی در ارتباط با بحث مرتع و پروژه‌های مرتبط با آن گفت: نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از این ردیف به این موضوع اختصاص پیدا کرده که بحث کشت‌های مرتبط با آن از جمله این پروژه‌هاست که سعی داریم تا پایان مهرماه قراردادهای لازم در این زمینه را منعقد کنیم.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه این پروژه‌ها در صورتی محقق می‌شود که مردم در کنار دولت قرار داشته باشند و حتما نقش مردم در این پروژه به صورت ویژه دیده شود خاطرنشان کرد: در هر پروژه ولو در حد نقش کوچکی باید توسط مردم اجرا شود و در صورتی که به این نقش توجه نشود قطعا نتیجه موثر و مطلوب به دست نمی‌آید.
 
آخوندی از اختصاص دو سوم این بودجه ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به آب‌خیزداری خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر اعتبار اختصاص پیدا کرده از منابع صندوق توسعه، ۱۰ میلیارد تومان تفاهم نامه با استاندار یزد منعقد شده که از اعتبارات استانی انجام شود و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که سازمان منابع طبیعی کشور هم ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های منابع طبیعی به استان یزد اختصاص دهد.
 
وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد جمعیت استان یزد شهرنشین و تنها ۱۵ درصد روستانشین هستند خاطرنشان کرد: در صورتی که پروژه‌هایی برای کمک به توانمندسازی خانواده‌ها در ابعاد مختلف از جمله معیشت به خوبی اجرا شود، می‌توانیم حداقل از افزایش مهاجرت به شهرها جلوگیری کنیم و حتی زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کنیم.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
 

بخش نظردهی بسته شده است..