استاندار یزد:

صرفه جویی در مصرف بهترین شیوه مدیریت تنش های آبی است/ پیگیری حقوق استان در موضوع آب

«محمود زمانی قمی» با اشاره به تلاش جدی برای پیگیری حقوق استان یزد در موضوع آب پیرامون تعرض های صورت گرفته به خط انتقالی مطرح کرد:سازگاری و صرفه جویی در مصرف آب بهترین شیوه مدیریت تنش های آبی در کشور است.

به گزارش یزدی نیوزاستاندار یزد در مصاحبه ای با رادیو یزد پیرامون شرایط اقلیمی،اهمیت مدیریت مصرف آب و جریان اخیر تعرض به خط انتقالی با مردم سخن گفت و به تبیین آخرین اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت.

استاندار یزد گفت: در حال حاضر به لحاظ تغییر اقلیم با شرایط کاملا متفاوتی روبرو هستیم و با توجه به  تنش های آبی زیادی که در مبدا خط انتقال آب وجود دارد؛ استان های یزد،اصفهان و چهارمحال و بختیاری با مشکلاتی  روبرو هستند زیرا  سد مورد نظر کم ترین ذخیره آب را در ۴۷ سال گذشته با کمترین میزان ورودی تجربه می کند.
«محمود زمانی قمی» افزود:از سوی دیگر فلات مرکزی و این منطقه نیز کم بارش ترین شرایط خود را پشت سر می گذارد و ضرورت اصلاح و تغییر الگوی مصرف بیش از هر زمانی احساس می شود.
زمانی قمی اظهار داشت: یزد از چندین سال گذشته در تعیین الگوی مصرف برای تمام بخش ها علمی ترین روش را انتخاب کرده است  و در حوزه صنعت اصفهان برای مصرف هر یک متر مکعب آب ۱۵ میلیون تومان ثروت، کرمان ۶ میلیون تومان و استان یزد ۲۲ میلیون تومان ثروت  تولید می کند که  نشانگر هوشمندی یزدی ها در طول تاریخ  است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت خط انتقالی آب نیز با دغدغه های جدی روبرو می باشیم زیرا از اسفند سال قبل تا کنون حدود ۱۵ بار خط انتقالی آب به یزد مورد تعرض واقع شده  که مشکلات  زیادی به همراه دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد افزود: کشاورزان گرامی در استان اصفهان همراه با  یزد دچار کم آبی و مشکل جدی هستند اما کمبود منابع به این معنا نمی باشد  اگر بخشی محدودیت دارد برای زندگی انسان ها و استان دیگر مشکل ایجاد کند.
استاندار یزد در ادامه گفت: برداشت ما مبنی بر انجام این  اقدامات توسط کشاورزان نیست و البته  با احترام به کشاورزان و مردم اصفهان به عنوان مسئول امنیت استان یزد از حقوق استان نیز  دفاع می کنیم.
زمانی قمی بیان کرد:البته مردم در جریان باشند این امر در حوزه استحفاظی یزد اتفاق نمی افتد که بتوانیم با  مسئولیت مستقیم نسبت به آن ورود پیدا کنیم اما همواره از طریق نهادهای ملی و بالا دستی به ویژه در حوزه امنیت کشور موضوعات را در مسیر بهبود شرایط پیگیری می کنیم.
وی تصریح کرد: سه شنبه شب در اولین دقایق تعرض به خط انتقال آب تلاش برای مدیریت و حل مسئله آغاز شد و علاوه بر هماهنگی های استانی مذاکراتی نیز با وزیر نیرو،دبیر شورای امنیت کشور و سایر موثرین در این حوزه صورت و تیم تعمیرات شرکت برق اصفهان به محل آسیب اعزام شد.
 
نماینده اجرایی دولت در استان یزد افزود: تشکیل ستاد مدیریت بحران و برنامه ریزی برای ساماندهی مشکلات احتمالی در صورت ادامه یافتن این جریان به ویژه تامین آب بسته بندی برای دانش آموزان و  پشتیبانی از محلاتی که دچار کم آبی می شوند نیز در دستور کار قرار گرفت.
زمانی قمی اظهار داشت:با توجه به تلاش های صورت گرفته  ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه عصر  روز چهارشنبه تعمیرات پایان و آب به سمت یزد به حرکت در آمد که ساعت نه و نیم شب آب به شهر یزد رسید و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد و امیدواریم با تمهیداتی که صورت می گیرد شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.
وی ادامه داد: بعضی از تشکل ها در موضوع تخصیص آب یزد که حدود ۳۰ سال قبل انجام شده است مشکلات حقوقی ایجاد کرده بودند که اصلی ترین تهدید برای آب استان یزد محسوب می شد و  با پیگیری های چندماهه در محافل قضایی و نهادهای مرتبط این مشکل حقوقی نیز حل شد.
استاندار یزد در پایان با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و سازگاری با کم آبی گفت: دو استان در زمان ایجاد مشکل برای خط انتقال آب با هزینه هایی مواجه می شوند که به طور نمونه  حدود ۴۰۰ میلیون تومان از سوی استان اصفهان برای تعمیر خط هزینه شده  و که برای بهبود شرایط از سوی استان یزد نیز اسناد و اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه انجام شده است.
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..