پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان تجلیل می‌شوند

همزمان با گرامیداشته هفته تکریم منزلت سالمندان از پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان تجلیل می‌شود .

به گزارش یزدی نیوز «محمدحسین غنیمت» معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد ضمن اعلام این خبر در خصوص برنامه‌های بهزیستی در این هفته که سوم تا نهم مهرماه و با شعار «گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان» برگزار خواهد شد، گفت: در این هفته برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و توانبخشی برای سالمندان در سطح استان در نظر گرفته شده است . 

 
وی برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی ویژه سالمندان، برپایی هیئت های عزاداری حسینی ویژه سالمندان با مشارکت سالمندان، اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی با حضور خیرین حوزه سالمندی در استان، ایجاد پایگاه‌های پایش سلامت ویژه سالمندان، برگزاری همایش بزرگ سالمندان و خانواده‌های آنان و معرفی سالمندان موفق و نخبه استان، تقدیر از زوج‌های سالمند موفق و مراقبین نمونه سالمندی را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد . 
 
غنیمت همچنین خبر از ارائه خدمات توانبخشی رایگان به سالمندان در طول این هفته داد و گفت: برپایی مسابقات ورزشی، هنری، مذهبی با اولویت ورزش های کهن، تعزیه، پخت غذاهای سنتی، مسابقات خاطره خوانی، شعر خوانی، ورزش‌های گروهی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مهارت‌های زندگی  و روش‌های دستیابی  به دوران سالمند سالم از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده به مناسبت این هفته است . 
 
وی شرایط خاص دوران سالمندی را نیازمند تدابیر ویژه دانست و گفت: سالمندی دوره‌ای است که گریزی از آن نیست و در هر حال بخش قابل توجهی از زندگی بشر را تشکیل می‌دهد . 
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به آسیب‌های دوران سالمندی، عنوان کرد: سالمندی معمولاً با آسیب هایی همراه و همگام است و از این رو با همان منطقی که در حقوق زنان و حقوق کودک وجود دارد، توجه به حقوق سالمندان نیز امر شایسته و بایسته است با این تفاوت که آن دو نظام حقوقی به مراحل رشد خود رسیده‌اند اما حقوق سالمندان در آغاز راه خود است.
 
وی شناسایی، تبیین و حمایت از حقوق سالمندان علاوه بر حقوق عامی که به عنوان یک شهروند دارند را ضروری دانست و گفت: موضوع حقوق سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است و هر تلاش در این زمینه ستودنی است . 
 
غنیمت هفته تکریم سالمندان را در سالجاری فرصتی برای فعال کردن و گسترش همکاریهای افراد سالمند در خانواده و اجتماعات و جوامع آنها ذکر کرد و گفت: این موضوع بر مسیرهایی تاکید و تمرکز دارد که به طور کامل و موثر از مشارکت در سالمندی مطابق با حقوق اولیه، نیازها و ترجیحات سالمندان حمایت می‌کند . 
 
این مسئول بهره‌گیری از مشارکت‌های سالمندان را لازم دانست و گفت: این امر نه تنها برای تندرستی افراد سالمند بلکه برای فرآیندهای توسعه پایدار نیز امری ضروری است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..