الصاق فرم شنوایی‌سنجی به پرونده بهداشتی نوزادان یزدی از هفته آینده

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان یزد با اشاره به غربالگری شنوایی 28 هزار نوزاد متولد شده استان در سال گذشته، از اضافه شدن فرم سنجش شنوایی به پرونده بهداشتی تمام نوزادان استان از هفته آینده در راستای پوشش کامل پیگیری موارد مشکوک خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزفاطمه ابوطالب‌دخت»  با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی مرکز غربال‌گری شنوایی برای بررسی بهداشت شنوایی نوزادان، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۸ هزار نوزاد متولد شده در یزد مشمول این طرح شدند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۳۴۰ نوزاد یزدی و مابقی مربوط به دیگر استان‌ها بودند که در یزد متولد شدند.

 
وی از شناسایی ۳۵ نوزاد مشکوک به کم‌شنوایی و ناشنوایی در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۲ نفر از این نوزادان دچار مشکل واجد کاشت حلزون گوش شدند که بهزیستی این موارد را تا مرحله کاشت پیگیری کرده است.
 
ابوطالب‌دخت پوشش پیگیری‌های این مرکز غربالگری در مورد نوزادان مشکوک به ناشنوایی را ۹۰ درصد ذکر کرد و از اضافه شدن فرم شنوایی به پرونده تمامی نوزادان استان از هفته آینده خبر داد.
 
به گفته وی، این موضوع در گذشته نیز از سوی برخی مراکز درمانی انجام می‌شد ولی از هفته آینده به صورت جدی تمام نوزادان متولد شده را شامل می‌شود و نتیجه تست انجام شده توسط بیمارستان و تست مرکز غربالگری در این فرم قید خواهد شد . 
 
این مسئول همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت استان در زمینه غربالگری را بسیار مطلوب دانست و گفت: معیار اعلام سلامت شنوایی نوزادان وجود مهر سبز رنگ در پرونده بهداشت نوزادان است ولی در مقابل پرونده نوزادان مشکوک دارای مهر آبی رنگ به منظور لزوم ارجاع نوزاد به مرکز غربالگری خواهد بود و مهر نهایی سبز رنگ در صورت اطمینان از سلامت شنوایی نوزاد در پرونده وی مکتوب می‌شود . 
 
ابوطالب‌دخت در پایان بر لزوم اهمیت افزایش همکاری مارکز درمانی و بهداشتی با مرکز غربالگری شنوایی در این رابطه تاکید و عنوان کرد: قطعاً در صورت برقراری تعاملات در این خصوص، پیگیری‌های مرکز غربالگری در مورد نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی یا ناشنوایی با پوشش ۱۰۰ درصدی فراهم خواهد شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..