صادرات صنایع یزد در بعد بین‌المللی موفق نیست/ تکنولوژی صنایع یزد فرسوده است

رییس دانشگاه آزاد واحد ابرکوه با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر جایگزین‌های مناسب برای تکنولوژی صنایع استان صورت نگرفته است، گفت: تکنولوژی صنایع یزد به شدت فرسوده است.

به گزارش یزدی نیوزیکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود در داخل و خارج از کشور توان بالایی برای رقابت با سایر تولید کنندگان کاشی، سرامیک و فولاد داشته باشیم، برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌ها است.

 
استان یزد که در این زمینه از صنایع خوبی برخوردار است به دلیل عدم دارا بودن تکنولوژی‌های جدید و به روز از رقبای خود عقب افتاده است و با فرسودگی تکنولوژی صنایع مواجه است.
 
مشکل کنونی صنایع استان یزد تنها صادرات به کشورهای متقاضی نیست، بلکه در بعد داخلی نیز به دلیل وابستگی به بخش مسکن نیز با افت شدید فروش روبه رو شده است.
 
«عباس علوی‌راد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با بیان این‌که اتفاقات زیادی باعث شده تا از دهه ۱۳۸۰ تا کنون برای ایجاد اشتغال در استان با مشکل مواجه شویم و آسیب ببینیم، اظهار کرد: عمده اشتغال استان یزد در بخش صنعت اتفاق افتاده است.
 
وی با بیان این‌که اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در یزد بر روی صنایع کاشی، سرامیک، نساجی و فولاد است، افزود: با توجه به این‌که این صنایع در دهه ۱۳۸۰ ایجاد شده و از سرمایه‌گذاری اولیه آن بین ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته است اکنون وارد فرسودگی تکنولوژی شده‌اند.
 
رییس دانشگاه آزاد واحد ابرکوه در ادامه با اشاره به این‌که تکنولوژی‌های صنایع یزد به شدت فرسوده است، گفت: متأسفانه جایگزین‌های مناسب صورت نگرفته و این تکنولوژی‌ها به روز نشدند.
 
علوی‌راد با بیان این‌که صنایع یزد قدرت رقابت با رقبای بین المللی خود در بحث قیمت تمام شده ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر چینی‌ها رقیب جدی یزد در زمینه تولید کاشی هستند و با توجه به این‌که با تکنولوژی‌های جدید وارد تولید کاشی شدند، قیمت تمام شده کاشی را به مراتب کمتر تعیین می‌کنند.
 
این مقام مسئول تأکید کرد: تعیین قیمت پایین کاشی از سوی چینی‌ها باعث شده که در بعد صادرات با این صنایعی که برای سرمایه گذاری انتخاب کردیم موفق نباشیم.
 
وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور و استان، گفت: صنعت کاشی، سرامیک، فولاد و حتی نساجی وابستگی بالایی به بخش ساختمان و مسکن دارد و تا هنگامی که ساختمان سازی شروع نشود به کاشی و سرامیک و فولاد نیازی نیست.
 
علوی‌راد با بیان این‌که از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون با افت شدید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه مسکن مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: تحلیل‌ها نیز نشان می‌دهد متوسط قیمت زمین و ساختمان در یزد نسبت به سایر شهرهای کشور افزایش کمتری داشته است.
 
وی با اشاره به این‌که بخش مسکن ایران بیش از ۶ سال است که در خواب عمیق فرو رفته است، تصریح کرد: تا وقتی که سرمایه‌گذاری ما وابسته به ساختمان و مسکن باشد به شرایط مطلوب نمی‌رسیم.
 
این استاد اقتصاد با بیان این‌که صنایعی که روی آن سرمایه‌گذاری کردیم با سه مشکل جدی مواجه شده، گفت: اولین مشکل در رابطه با فرسودگی تکنولوژی است که باعث کاهش قدرت رقابت ما با رقبا شده است.
 
رییس دانشگاه آزاد ابرکوه دومین مشکل را وابستگی صنایع به بخش ساختمان و مسکن عنوان کرد و افزود: دچار رکود بودن بخش مسکن باعث شده این صنایع بازار داخلی خود را نیز از دست دهند، فرصت فروش نداشته باشند و برای حفظ شرایط خود به سراغ توسعه و ایجاد اشتغال جدید نروند.
 
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: سومین مشکل موجود روند نوسانات ارزی و تعاملات بین المللی است که باعث شده نتوانیم مثل گذشته فعالیت کنیم.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: با توجه به موارد ذکر شده نمی‌توان انتظارهایی که در دهه ۸۰ از صنایع استان داشتیم را در این دهه داشته باشیم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..