انتقاد یک مقام مسئول به تحلیل وضعیت بیکاری یزد؛ یزدی‌ها بار اشتغال دیگر استان‌ها را به دوش می‌کشند

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تیم اقتصادی استان یزد در زمینه اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری از عملکرد خوبی برخوردار نیست، که این امر باعث قرار گرفتن یزد در زمره هفت استان دارای بالاترین نرخ بیکاری شده، این درحالی است که «سیدکمال الدین نورالدینی» مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استاندار...

به گزارش یزدی نیوزاستان یزد از ظرفیت‌های بالقوه‌ای نظر نیروی انسانی کارآمد، پژوهش محور و علمی برخوردار است که باعث شده سطح انتظارات مردم و مسئولان این استان در رابطه با اشتغالزایی مطلوب افزایش یابد.

 
مهاجرپذیری یکی دیگر از ویژگی‌های استان یزد است که در حال حاضر به دلیل صادرات نخبگان دانشگاهی استان و پذیرش قشر کارگر این ویژگی به معضلی جدی در حوزه کسب و کار برای یزد تبدیل شده است.
 
اشتغال بیش از ۶۰ درصد افراد غیربومی در معادن و صنایع استان یزد آمار بیکاران فارغ تحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط در این استان را افزایش داده است و همین امر تحلیلگران را به این عبارت کشاند که استان یزد به دلیل فرصت‌های شغلی متعدد بار دیگر استان‌های کشور در بحث اشتغالزایی را به دوش می‌کشد.
 
«سیدکمال‌الدین نورالدینی» مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که درصد بسیاری از شغل‌های ایجاد شده در استان توسط افراد غیر بومی اشغال شدند، اظهار کرد: افراد مهاجر نسبت به بومی‌های یزد از انعطاف بیشتری برخوردارند.
 
وی انعطاف پذیری نیروهای غیربومی را عاملی برای جایگزین کردن آن‌ها به جای نیروهای کار یزدی دانست و افزود: زن‌های تحصیل کرده یزدی کارهایی با منزلت اجتماعی بالا می‌طلبند که این امر زمینه را برای جذب نیروی کار غیر یزدی فراهم می‌کند.
 
نورالدینی با اشاره به نقش درآمد خانواده‌ها در تمایل نداشتن زنان به کارهایی با درآمد کم، تصریح کرد: به دلیل این‌که سطح عمومی درآمد خانواده‌های یزدی نسبتا خوب است، زن‌های یزدی طلب کارهای پایین نمی‌کنند.
 
رفع معضل بیکاری مستلزم تغییر رویکرد دانشگاه‌ها است
 
وی با بیان این‌که رویکرد استان یزد از صنایع سنگین و کارگربر به سمت صنایع دانش بنیان و های‌تک تغییر کرده است، گفت: در راستای تحقق این امر مباحث فرهنگی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که اگر مورد غفلت واقع شود معضل بیکاری حل نمی‌شود.
 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری یزد در ادامه به سطح آموزشی دانشگا‌ه‌ها اشاره و اظهار کرد: دانشگاه‌‎های بزرگ باید رویکرد خود را تغییر و به دانشگاه‌های علمی- کاربردی نزدیک کنند.
 
این مقام مسئول ادامه داد:‌ مدیران دانشگاه علمی کاربردی در اعلام رسمی گفتند، بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه مشغول کار در رشته مرتبط هستند.
 
وی افزود: حل مشکلات بیکاری به یک برنامه ریزی منسجم و کاربردی شدن رویکرد دانشگاه‌های بزرگ استان نیاز دارد.
 
ثبت رشد ۳۰ درصدی صنعت در استان یزد
 
نورالدینی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر ساختار اشتغال استان متناسب با ظرفیت‌های اشتغال موجود نیست، تأکید کرد: اگر به طور دقیق بررسی کنیم، خالص فرصت شغلی موجود در استان یزد بیشتر از کلیه افراد شاغل و بیکار در این استان است.
 
وی با اشاره به این‌که استان یزد بیشتر از آمار بیکارانش شغل ایجاد کرده است، گفت: اگر مهاجران را از جمعیت یزد کم کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که بیشتر از افراد بیکار شغل داریم.
 
این مقام مسئول با بیان این‌که یزد بار اشتغال استان‌های زیادی را به دوش می‌کشد، اظهار کرد: هیچ کس بررسی نمی‌کند که چقدر فرصت شغلی در استان ایجاد شده، اگر آمار بیکاری سازمان تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری، مصرف برق صنعتی، کشاورزی، مصرف گاز صنعتی، کشاورزی و مهاجرت را کنار هم قرار دهیم نشان می‌دهد که یزد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، در زمینه ایجاد اشتغال رشد داشته است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آماری که سازمان مدیریت منتشر کرده گویای این است که در بهار سال ۹۷ نسبت به بهار سال گذشته سه هزار و ۱۱ نفر خالص بیمه تامین اجتماعی و کارمند دولت داشتیم به عبارت دیگر سه هزار فرصت شغلی در این بازه زمانی ثبت شده است.
 
نورالدینی با اشاره به این‌که برای حل بیکاری به دو ابزار فرهنگی و آموزشی نیاز داریم، گفت: اگر این دو ابزار به کمک تیم اقتصادی استان نیاید، مشکل بیکاری به ویژ بیکاری خانم‌ها حل نمی‌شود.
 
تک بعدی نگاه کردن معضل مسئله بیکاری است
 
وی در بخش دیگری از سخان خود با بیان این‌که کارشناسان اقتصادی نباید یک آمار کلی را اعلام و تعبیر کنند، تصریح کرد: اگر این کارشناسان سرمایه بخش صنعت را از بهار ۹۶ تا بهار امسال مقایسه کنند متوجه می‌شوند که در این مدت بخش صنعت ۳۰ درصد رشد داشته است که مبنای آن پروانه‌های بهره برداری صادر شده است.
 
نورالدینی با اشاره به این‌که باید کارشناسان اقتصادی استان برای گفته‌های خود مبنای دقیقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: این کارشناسان با نگاهی که به آمار کشور دارند استان را تحلیل می‌کنند.
 
وی با بیان این که نباید اشتغال را یک پدیده اقتصادی دید، تصریح کرد: در اشتغال و آمار بیکاری مولفه‌های دیگری نظیر وضعیت آموزشی، فرهنگی و مهاجرت تاثیر گذارند که درصورت عدم توجه به آن کلیه تحلیل‌ها اشتباه است.
 
این مقام مسئول در پایان تک بعدی نگاه کردن به مسئله بیکاری را یک معضل برشمرد و گفت: کارشناسانی که در محیط های دانشگاهی این تحلیل‌های اشتباه را به دانشجویان منتقل می‌کنند اجازه نمی‌دهند ابزار فرهنگی به کمک رفع مشکل بیکاری بیاید.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..