بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت برگزار شد

آئین سنتی نخل‌برداری تفت با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم شهرستان تفت و نقاط مختلف استان یزد و تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز، آئین سنتی نخل‌برداری تفتمصادف با عصر عاشورا در این شهرستان آغاز شد و با اذان مغرب و عشا پایان یافت.

 
مراسم نخل‌گردانی یکی از قدیمی‌شترین و زیباترین رسوم مردم یزد در عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت است که هر سال در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.
 
تعداد نخل‌های عزاداری مردم یزد در گوشه و کنار این استان بسیار زیاد است و هر محله برای خود یک نخل دارد که اندازه‌های بسیار متفاوت و با جنس‌های گوناگونی دارند.
 
بزرگترین نخل استان یزد هر سال در شهرستان تفت بر روی دستان عزاداران حسینی قرار می‌گیرد و هزاران عزادار از گوشه و کنار یزد و ایران برای حضور در این مراسم به شهرستان تفت می‌روند.
 
برای ساخت این نخل بسیار قدیمی و بزرگ به صورت کامل از چوب استفاده شده و چوب‌ها به طرز ماهرانه‌ای به صورت مشبک مشبک در یکدیگر قرار گرفته اند و تبدیل به این نخل با عظمت و بزرگ شده‌اند.
 
همزمان با ظهر عاشورا تعداد زیادی از عزاداران حسینی با قرار گرفتن در زیر نخل اقدام به گرفتن جا برای برداشتن نخل می‌کنند و با وجودی که هنوز چند ساعت به نخل برداری مانده، عزاداران برای اینکه بتوانند در بلند کردن نخل سهیم باشند، در زیر نخل می‌مانند.
 
با توجه به حجم و وزن بسیار بالای نخل‌ها، تعداد بسیار زیادی از عزاداران باید هنگام بلند کردن نخل در زیر آن قرار داشته باشند و یک نفر هم بر بالای نخل قرار گرفته و با سنج اقدام به راهنمایی عزاداران برای گرداندند نخل می‌کند.
 
ارتفاع پایه‌های نخل خیلی بلند نیست و با توجه به این موضوع و سخت بودن بلند کردن آن، چهار نفر "کُنده‌های" چوبی در دست می‌گیرند و زیر نخل می‌دوند تا به هنگامی که برای استراحت نخل بر روی زمین گذاشته می‌شود، این "کُنده‌ها" را زیر پایه‌های چوبی نخل قرار داده و ارتفاع آن را بالاتر ببرند.
 
نخل‌برداری در نقاط مختلف یزد و با استقبال بسیار پرشور عزاداران برگزار می‌شود، این مراسم در عزاداری دیگر ائمه معصومین(ع) هم انجام می‌شود اما پرشورترین زمان برگزاری آن مربوط به روز عاشورا است.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..