یزد مهاجرپذیر، مصون از ریزش نیروی کار خارجی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به خروج برخی اتباع خارجی از کشورمان به دنبال نوسانات نرخ ارز، معتقد است که استان صنعتی و مهاجرپذیر یزد با مشکل کاهش نیروی کار مواجه نخواهد شد.

به گزارش یزدی نیوزیزد به عنوان پنجمین استان صنعتی کشورمان که به لحاظ زیرساختی از شرایط اشتغالزایی مناسبی برخوردار است همواره مقصد خوبی برای مهاجران ایرانی و غیرایرانی بوده است به طوری که بخش قابل توجهی از نیروی کارگری این استان در اختیار این قشر است.

 
البته فعالیت در برخی مشاغل سخت استان مانند کوره‌های آجرپزی، گلخانه‌ها و معدنکاری و مواردی مشابه دیگر بیشتر توسط اتباع خارجی انجام می‌شود به نحوی که می‌توان این گونه عنوان کرد که چرخه اقتصادی این حرفه‌ها در استان به دست این افراد در حال گردش است . 
 
هر چند که وضعیت اشتغال بخش کارگری در استان یزد نسبت به دیگر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد اما متاثر از نوسانات و بحران‌های اقتصادی اخیر، برخی مهاجران غیرایرانی در حال بازگشت به کشورهای خود هستند و این نگرانی وجود دارد که استان با ریزش نیروی کار ساده مواجه شود.
 
با این حال مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد معتقد است که نوسانات نرخ ارز بر کاهش نیروهای اتباع در استان یزد تاثیری ندارد.
 
«محمدحسین ریاحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در این خصوص اظهار می‌کند: کاهش تعداد اتباع خارجی در کشورمان موضوعی است که بیشتر شامل اتباع غیرمجاز می‌شود.
 
وی با بیان این که شناسایی اتباع غیرمجاز توسط مراجع ذیربط در کشورمان برای آنها هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت، اضافه می‌کند: به همین دلیل، کار و اقامت اتباع غیرمجاز با توجه به وضعیت نوسانات نرخ ارز در ایران، مقرون به صرفه نیست لذا بسیاری از آنها کشورمان را ترک می‌کنند . 
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در مورد وضعیت نیروی کارگری استان یزد تصریح می‌کند: بخشی از جمعیت استان یزد نیز مانند سایر استان‌ها از سوی اتباع با اقامت و اشتغال غیرمجاز اشغال شده ولی متاسفانه آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: البته در مقابل این دسته افراد، بخش دیگری از اتباع خارجی به صورت قانونی در استان ساکن هستند که برخی حتی در اینجا تحصیل یا ازدواج کرده‌اند و روند زندگی آنان مانند یک فرد ایرانی جریان دارد.
 
به گفته‌ی وی، از آنجایی که این افراد دلیلی برای ترک ایران ندارند، از این منظر با کاهش نیروهای کار خارجی در استان مواجه نخواهیم بود . 
 
ریاحی همچنین با بیان این که نیروی کار استان علاوه بر اتباع خارجی، شامل نیروی کار مهاجر از سایر استان‌ها نیز هست، اظهار می‌کند: با توجه به تکثر واحدهای تولیدی و روند افزایشی مهاجرت افراد به استان برای اشتغال در این واحدهای اقتصادی، تاکنون با مشکل کاهش نیروی کار مواجه نبوده‌ایم و در این برهه از زمان نیز با این مشکل مواجه نخواهند شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..