تکمیل جدیدترین سازه خشتی یزد با کاربری ورزشی تا ۲ ماه آینده

شهردار ناحیه تاریخی یزد از ساخت جدیدترین سازه خشتی یزد با کاربری رختکن برای زمین فوتبال ساحلی در مجموعه‌ی درون محله‌ای شاه‌ابوالقاسم خبر می‌دهد و وعده تکمیل و فعالیت مجدد این مجموعه را تا دو ماه آینده می‌دهد.

به گزارش یزدی نیوزغالباً وقتی پای درد و دل ساکنان بافت تاریخی در محلات مختلف می‌نشینیم، یکی از خواسته‌های آنان ایجاد فضای سبز و پارک‌های درون محله‌ای برای بازی و سرگرمی اهالی است ولی غالباً کمبود زمین در تملک شهرداری و برخی ملاحظات این بافت جهانی مانع از تحقق اغلب این خواسته‌ها می‌شود.

 
با این حال به همت شهرداری ناحیه تاریخی یزد، این خواسته در برخی از محلات این محدوده‌ی تاریخی مانند محله شاه‌ابوالقاسم عملیاتی و محقق شده است. البته مدتی است بخش‌هایی از پارک دورن محله‌ای شاه ابوالقاسم  دستخوش ساخت و ساز و برخی وسایل بازی آن جمع‌آوری شده که گلایه برخی از اهالی را نیز به دنبال داشته است.
 
«احسان بیانی» مدیر یکی از اماکن پذیرایی سنتی واقع در مجاور این مجموعه‌ در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: به نظر می‌رسد اقدامات عمرانی صورت گرفته در این مجموعه مراحل پایانی خود را سپری می‌کند ولی در حال حاضر چهره نازیبایی به این محل داده است.
 
وی به دیوار مخروبه‌ی بنای مجاور این مجموعه درون محله‌ای اشاره و اظهار می‌کند: تکمیل این مجوعه با اهتمام به برخی ظرافت‌های جزئی مانند مرمت این دیوار می‌تواند چهره زیبا و مناسبی به این گذر گردشگران داخلی و خارجی بدهد.
 
این شهروند یزدی خواستار توجه شهرداری به نماسازی این مجموعه متناسب با جلوه‌های بصری این بافت تاریخی که نمادی از این شهر جهانی است، شد. 
 
«عبدی نسب» یکی از ساکنان قدیمی این محله تاریخی هم به جمع‌آوری وسایل بازی کودکان در این محل گلایه می‌کند و به ایسنا می‌گوید: این محوطه بازی که برای بچه‌ها ایجاد شده، هنوز کامل نشده و در عین حال مجهز به وسایل بازی استاندارد نیز نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: نمای نازیبای آن نیز به گونه‌ای است که هیچ گونه جذابیتی برای محله و حتی بازی بچه‌ها ندارد.
 
«ساشا ریاحی‌مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: هر چند میراث فرهنگی به تمام بافت تاریخی از هر نظر اهتمام دارد اما مرمت و ساخت این گونه اماکنی که تحت عنوان یک پارک درون محله‌ای تعریف می‌شود، در حیطه‌ی وظایف شهرداری بافت تاریخی است.
 
سراغ «سید محمود کشفی پور» شهردار این بافت تاریخی می‌رویم تا در مورد آخرین وضعیت این محوطه جویا شویم که در این باره می‌گوید: جدیدترین سازه خشتی یزد با کاربری رختکن برای زمین فوتبال ساحلی این مجوعه‌ی دورن محله‌ای متناسب با بافت تاریخی پیرامونی در حال ساخت است که تا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.
 
وی در مورد جمع‌آوری برخی وسایل بازی و کف‌پوش‌های زمین بازی کودکان در این پارک درون محله‌ای نیز خاطرنشان می‌کند: این اقدام با توجه به عملیات ساخت و ساز رختکن این مجوعه جمع‌اوری شده و پس از اتمام ساخت این سازه خشتی مجدداً نصب خواهد شد.
 
کشفی‌پور در مورد ایجاد چنین مجموعه‌هایی در دیگر نقاط بافت تاریخی شهر اظهار می‌کند: متاسفانه زمینی برای ساخت موارد مشابهی در اختیار شهرداری نیست ولی در صورتی که فردی متقاضی فروش زمین بلااستفاده در این محدوده باشد، آن را برای این منظور تملک خواهیم کرد.
 
این مسئول به دیگر اقدامات این منطقه از شهرداری نیز اشاره و تصریح می‌کند: جدول‌گذاری، پیاده‌رو‌سازی، اندود کاهگل و نماسازی معبر ورودی محله پنبه‌کاران، کف‌سازی گذر فرهنگی آتشکده به سمت بلوار بسیج، کف‌سازی، بدنه‌سازی و رسیدگی به سیما و منظر محور فرهنگی گذر کلاهدوزها در خیابان قیابان از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام شهرداری در محدوده بافت تاریخی است . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..