هزینه‌کرد اعتبارات حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان اعلام شد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در یک نشست خبری میزان اعتبارات تخصیص یافته به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان در سال گذشته را بیان کرد.

به گزارش یزدی نیوز«فخرالسادات خامسی‌هامانه» در نشست خبری «اعلام هزینه‌کرد اعتبارات حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب تفاهم‌نامه‌های ملی و استانی»، گفت: در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۵۳ میلیون ریال بابت ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان هزینه شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در قالب چندین تفاهم‌نامه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اعتباراتی را برای ارتقای وضع اجتماعی و فرهنگی استان‌ها تخصیص داده است که در چهار قالب تفاهم‌نامه‌های ملی دوجانبه، ملی سه‌جانبه، تفاهم‌نامه‌های استانی با دستگاه‌های اجرایی و تفاهم‌نامه با سازمان‌های مردم‌نهاد منعقد شده است. 
خامسی با بیان اینکه ۱۵ تفاهم‌نامه سه جانبۀ ملی در استان اجرا شده و در مجموع ۳هزار و ۷۱۷ میلیون ریال آن در بحث اعتیاد بوده است.
وی دربارۀ تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه گفت: تفاهم‌نامه‌های سه جانبه ملی و کشوری بین وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی کشور با ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های اجرایی به مبلغ ۳۴۵ میلیون ریال با موضوع کاهش اعتیاد منعقد شده است.
خامسی افزود: سه تفاهم‌نامه با موضوع کاهش اعتیاد نیز با سازمان بهزیستی کشور به میزان اعتبارات ۳۴۵ میلیون ریال، هزار میلیون ریال و ۸۰۰ میلیون ریال منعقد شده است و تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه نیز با سازمان امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.
به گفتۀ وی، تفاهم‌نامه‌ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مبلغ ۹۰ میلیون ریال، دانشگاه علوم پزشکی به مبلغ ۸۰ میلیون ریال، سازمان تبلیغات به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، وزارت آموزش و پرورش ۳۹۸میلیون ریال، وزارت فرهنگ و ارشاد ۱۰۲ میلیون ریال، وزارت ورزش و جوانان ۴۵۰ میلیون ریال، جمعیت هلال‌احمر۱۲۲ میلیون ریال و قوه قضاییه۱۰ هزار میلیون ریال بوده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: در طی این تفاهم‌نامه‌ها بودجه به استان تزریق شده اما تفاهم‌نامه‌ها کشوری بوده و دفتر امور اجتماعی به عنوان ناظر عمل کرده است.
خامسی دربارۀ تفاهم‌نامه‌های دو جانبۀ ملی، گفت: این تفاهم‌نامه‌ها نیز همانند تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه به صورت کشوری منعقد شده است و در مجموع ۱۰هزار و ۶۳۲ میلیون ریال مبلغ اعتبارات آن بوده است.
وی در خصوص میزان هزینه‌کرد اعتبارات تفاهم‌نامه‌های دوجانبه گفت: تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر با موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی و با اعتبار ۹۲ میلیون ریال منعقد شده و اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در قالب طرح نماد، ۸۹۰ میلیون ریال بوده که بین وزارت آموزش و پرورش و اعضای اعتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان منعقد شده است.
به گفتۀ خامسی، استان یزد رتبه هفتم در اجرای طرح نماد را به دست آورده است که موضوع این تفاهم‌نامه پیشگیری از اعتیاد در مدارس، مداخله زودرس پیش دبستانی و دوره ابتدایی، مهارت تاب‌آوری، صیانت از سرمایه‌های اجتماعی، طرح پیشگیری از اعتیاد و حمایت روانی اجتماعی بوده است.
وی از دیگر تفاهم‌نامه‌ها، از تفاهم نامه‌ای با اعتبار ۳۵۰ میلیون ریال برای طرح آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج و هزار و ۸۰۰ میلیون ریال با موضوع کاهش مفاسد اخلاقی نام برد که با سازمان زندان‌ها بسته شده است. 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با هدف ساماندهی معتادان بی‌خانمان و بازتوانی و کاهش آسیب معتادان اختصاص یافته است.
خامسی به میزان اعتبارات تفاهم‌نامه‌های استانی پرداخت و گفت: بخشی از تفاهم‌نامه‌ها به طور مستقیم با دفتر امور اجتماعی بسته شده است که در قالب ۱۰ طرح به مبلغ ۴ هزار میلیون ریال بین بهزیستی، استانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منعقد شده است.
وی بیان کرد: اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیون ریال برای راه‌اندزای مرکز نگه‌داری از زنان بهبودیافته اختصاص داده شده است.
به گفتۀ خامسی، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش استان به میزان اعتبار ۳۰۰ میلیون ریال با تأکید بر اجرای المپیادهای ورزشی و استعدادیابی دانش‌آموزان و بحث نشاط اجتماعی دانش آموزان مناطق محروم منعقد شده است.
همچنین، پایش و درمان ناهنجاری‌های اسکلتی در دختران نوجوان با اداره ورزش و جوانان استان منعقد شده که اعتبار آن ۷۰۰ میلیون ریال بوده است و ۲۵۰ میلیون ریال نیز بابت حمایت از توسعه ورزش عمومی و پایه و کمک به سامان‌های مردم نهاد ورزش و جوانان برای توانمندسازی جوانان مناطق حاشیه‌نشین هزینه شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: سه طرح با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به میزان اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال منعقد شده که در بحث دانش‌آموزان منطقه محروم شهر یزد و اعزام کتابخانه سیار کانون به مناطق روستایی هزینه شده است.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه حمایت از باشگاه‌های کتابخوانی ویژه مناطق حاشیه‌ای استان نیز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان ۳۵۰ میلیون ریال بسته شده است.
خامسی دیگر نوع تفاهم‌نامه‌ها را تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسسات فرهنگی و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مجموع ۴هزار و ۵۰۴میلیون ریال به ۳۱ سمن استان اختصاص یافته است که از این مبلغ هزار و ۹۰۹ ملیون ریال در حوزه مشارکت اجتماعی و ۷۹۰ میلیون ریال در بحث طلاق، هزار و ۷۰ میلیون ریال در بحث توسعه سلامت و نشاط اجتماعی و ۲۰۰ میلیون ریال در بحث هیئت اندیشه‌ورز هزینه شده است. 
وی تصریح کرد: همۀ بودجه‌ای که برای استان تخصیص داده شده بود، کامل جذب و اجرایی شد و کارکنان دفتر امور اجتماعی با دریافت گزارش و بازدید از بخش‌های مختلف بر میزان هزینه‌کرد این بودجه‌ها نظارت می‌کردند.
کاهش آسیب مناطق حاشیه‌نشین در اولویت برنامه‌های استان
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در مورد طرح‌های سال ۹۷ حوزۀ اجتماعی و فرهنگی استان، گفت: هرچند تاکنون بودجه‌های سال ۹۷ ابلاغ نشده است اما امسال نیز انعقاد تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه و دوجانبه ملی و تفاهم‌نامه‌های استانی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مطرح است.
خامسی بیان کرد: موضوع طرح‌ها با محوریت آسیب‌های اجتماعی است و به طور خاص برای استان یزد بر بحث حاشیه‌نشینی و سپس طلاق، اعتیاد و نشاط اجتماعی تأکید شده است.
وی افزود: در سفر وزیر کشور به یزد همراه با معاون وی که رئیس سازمان امور اجتماعی کشور است، جذب بودجه خوبی در حمایت از طرح‌های نشاط اجتماعی، راه‌اندازی پنج دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی، توسعۀ دانشنامه ازدواج، طرح ۱۶ ساعته آموزش‌های پیش از ازدواج و تشکیل خانه سمن‌ها انجام شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یادآور شد: امسال برای نخستین بار فراخوانی برای نظارت و ساماندهی بحث‌های مرتبط با تفاهم‌نامه‌ها و هزینه‌کرد آنها آماده کرده‌ایم که به طور خاص فراخوان ویژه تشکل‌های مردم‌نهاد ۀن در سایت دفتر بارگزاری شده است.
خامسی افزود: این فراخوان برای دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دانش بنیان، بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی، مؤسسات فرهنگی هنری نیز در نظر گرفته شده که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.
وی در مورد طرح‌های اجتماعی فرهنگی که به طور خاص در یزد انجام شده و موفق بوده است به اعطای دانش‌نامه ازدواج که به شکل پایلوت در شهرستان میبد در حال انجام است اشاره کرد و دربارۀ دیگر طرح‌هایی که در شورای تأمین استان نیز مطرح شده‌اند، دورۀ ۱۶ ساعته مهارت‌های پیش از ازدواج، اجرای قانون مجازات های جایگزین حبس با رعایت حقوق شهروندی، راه‌اندازی کلینیک‌های حقوق شهروندی و سامانۀ مراقبت الکترونیکی زندانیان جرائم غیرعمد را نام برد.
۲۶۵ سازمان مردم‌نهاد ثبت شده در استانداری و فرمانداری
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان در خصوص آمار سازمان‌های مردم‌نهاد استان گفت: تا پایان مرداد امسال، ۱۱۳ سازمان مردم‌نهاد و ۱۱ نمایندگی در استانداری، ۱۴۱ سازمان مردم‌نهاد در فرمانداری، ۲۶۷ سازمان مردم‌نهاد در بهزیستی، ۴۰ مورد در ورزش و جوانان به ثبت رسیده است.
خامسی دربارۀ دسته‌بندی موضوعی سازمان‌های مردم‌نهاد استانداری بیان کرد: ۲۰ سازمان مردم‌نهاد در امور نیکوکاری و خیریه، ۲۲ سازمان در خصوص فعالیت فرهنگی، ۱۶ مورد در حوزه محیط زیست، ۷ مورد در امور ورزشی، یک سازمان مردم‌نهاد در حوزۀ عمران و آبادانی و یک مورد در امور زیرساختی توسعه به ثبت رسیده است.
همچنین ۱۸ سازمان در حوزه بهداشت و سلامت، ۱۹ مورد در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی، ۷ سازمان در خصوص فعالیت علمی، ۴ مورد حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، ۲ مورد در حوزه گردشگری، ۲ مورد در امور هنری، ۲ مورد در امور جوانان و ۳ سازمان در حوزه تحکیم بنیان خانواده ثبت شده است.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..