آیت‌الله ‌اعرافی‌: اقتصاد تعاون، تامین کننده عدالت اجتماعی است

امام جمعه میبد گفت: در حوزه مردمی، اقتصاد تعاون علی رغم اینکه در برخی از موارد دشواری‌هایی نیز پیش رو دارد، تامین کننده عدالت اجتماعی همراه با ایجاد اشتغال است.

به گزارش یزدی نیوزآیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های نمونه میبد که با حضور مدیر کل تعاون، کار رفاه اجتماعی استان برگزار شد با بیان اینکه تعاون تسهیل کننده فعالیت کسانی است که به دلیل محدودیت منابع نمی‌توانند به تنهایی کار کنند اظهار داشت: اگر بخواهیم اقتصاد دوام پیدا کند باید به خود مردم واگذار شود و نهادها و دستگاه‌های دولتی باید ریل‌گذار و زمینه‌ساز رشد و پویایی اقتصاد به ویژه در بخش تعاون باشند تا همه جامعه در عرصه اقتصاد فعال گردند که راهی جزء این نیز وجود ندارد.

 
امام جمعه میبد با اشاره به اینکه باید صادرات تولیدات جزء اولویت‌های خود تعاونی‌ها باشد تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی به خصوص شرکت‌های تعاونی باید به دنبال خروج تولیدات خود از مرزها و صادارت آن به کشورهای دیگر باشند که این امر نیازمند کارهای علمی، آموزش‌های تخصصی، ارتباطات بین‌المللی و بسته‌بندی مناسب تولیدات داخلی است.
 
اعرافی تشکیل زنجیره تعاونی را عاملی بسیار مهم در افزایش ارزش افزوده تولیدات و جذب سهم بیشتر از بازارهای هدف عنوان و خاطرنشان کرد: با اتکا به ظرفیت‌های خوب منطقه به ویژه در بخش صنایع دستی و بومی و نگاه جامع به صنعت و تعاونی‌ها در کنار استفاده از نیروهای جوان، نخبه و تحصیل کرده به منظور ارتباط بیشتر علم و دانش با صنعت و بازار می‌توان در تشکیل تعاونی‌های علمی‌تر و فنی‌تر موفق بود که خوشبختانه در شهرستان میبد شاهد حضور این شرکت‌های تعاونی هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ کار جمعی، روحیه مشارکت، هم‌گرایی و هم‌افزایی در بطن جامعه عمق پیدا کند گفت: هنوز در حوزه فرهنگ کارآفرینی تعاون، مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال ضعف داریم که نظام آموزشی باید بیش از وضع موجود به اینگونه آموزش‌ها توجه نماید و هنرها، ابتکارات، نظام صحیح کارآفرینی در خصوص حِرَف  و مشاغل مختلف بویژه در بخش تعاونی را به نسل جوان آموزش دهد.
 
امام جمعه میبد به مشکل شرکت‌های تعاونی در جذب تسهیلات بانکی و مشکلات پیش رو این واحدها در حوزه دارایی و مالیات اشاره و تصریح کرد: با وجود موانع موجود، نظام تسهیلات بانکی، نظام روانی نیست که باید این موضوع در دستور کار مسوولین قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: اگر نظام تسهیلات روانتر شود،‌ با همه مشکلات پیش رو علاوه بر اینکه مشکل واحدهای تولیدی و تعاونی حل می‌شود امکان ایجاد صنایع و‌تعاونی‌های جدید نیز فراهم می‌شود. همچنین در حوزه دارایی نیز باید در چارچوب قانون انعطاف بیشتری صورت گیرد تا شاهد رفع مشکلات واحدهای تولیدی باشیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..