اعمال شرایط کم‌آبی بر فضای سبز شهر حمیدیا

شهردار حمیدیا با اشاره به ضرورت جداسازی آب شرب از آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز، گفت: اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای فضای سبز، جایگزینی چمن‌های مصنوعی به جای طبیعی و بهره‌گیری از گیاهان کم‌ابخواه را از دیگر طرح‌های شهرداری برای مدیریت منابع آبی ذکر کرد.

به گزارش یزدی نیوز«محمد مرزبان» با تاکید بر طرح جداسازی آب شرب از آب مصرفی در بخش فضای سبز، تصریح کرد: سرانه فضای سبز شهر حمیدیا ۴۵ هکتار متشکل از فضاهای سبز موجود در ۲۶ پارک و بوستان محله‌ای، میادین و رفیوژهای کناری و میانی معابر است که مدیریت منابع آبی مصرفی آنها از سوی شهرداری ضروری است.

 
وی با اشاره به اهمیت و حساسیت شهرداری به این مقوله، گفت: در همین راستا آبیاری غرقابی به آبیاری قطره‌ای تغییر پیدا کرده و ۳۷ هکتار از فضای سبز از فضای سبز شهر حمیدیا از طریق سیستم تحت فشار آبیاری می‌شود.
 
این مسئول با اشاره به طرح جداسازی آب شرب از آب غیرشرب، تصریح کرد: البته قبل از تصویب این طرح و در سال‌های قبل نیز بخشی از جداسازی آب شرب از آب مصرفی در آبیاری فضای سبز از محل اعتبارات داخلی انجام شده بود ولی اکنون با توجه به اهمین موضوع در تلاش برای تکمیل طرح با تخصیص اعتبارات شهرداری یا اعتبارات خود طرح هستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش کاهش سطح چمن شهر به عنوان یکی از گیاهان پرآبخواه فضای سبز شهر حمیدیا را در راستای مدیریت منابع آبی ضروری دانست و افزود: سطح زیزکشت چمن حمیدیا از ۱۱ هزار‌ به ۱۵۰۰ مترمربع کاهش پیدا کرده و برای این که به فضای سبز شهر حمیدیا لطمه‌ای وارد نشود از طرح جایگزین چمن مصنوعی استفاده شد.
 
مرزبان افزود: هر چند چمن مصنوعی طراوت و زیبایی چمن طبیعی را ندارد اما در راستای حفظ منابع آبی و داشتن فضایی سبز، این اقدام هر چند به صورت موقت در حال انجام است و البته این در حالی است که دسترسی به چمن مصنوعی نیز با دشواری صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به تامین آب فضای سبز از چاه کشاورزی خریداری شده از سوی شهرداری، از مصرف هدفمند آب این چاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که علاوه بر اجرای طرح جداسازی در بازه زمانی ۲ ساله، از طریق جایگزینی درختان و گیاهان کم آبخواه در مدیریت آب مصرفی این بخش اقدامات مطلوبی صورت گیرد.
 
شهردار حمیدیا پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز این طرح را با توجه به نوسانات قیمت ارز دشوار خواند و گفت: البته اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای جداسازی کامل آب شرب از فضای سبز ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
 
وی با تایید تعداد زیاد باغات موجود در این شهر، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با تغییر کاربری این اراضی مشجر و باغات، تصریح کرد: به همین منظور و در راستای استفاده از فضای سبز این باغات، تعدادی از آنها خریداری و در حال تامین اعتبار برای احیا و استفاده مطلوب برای شهروندان است.
 
مرزبان در پایان نیز با بیان این که بخشی از بافت فرسوده این شهر از باغات تشکیل شده، احیا و استفاده از این فضاهای ارگانیک به عنوان فضاهای مفرح و نشاط آور برای گذران اوقات فراغت مردم به صورت فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی و گردشگری را از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده، ذکر کرد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..