قطب کشاورزی یزد چشم‌انتظار جبران خسارت خشکسالی

مدیر جهاد‌کشاورزی ابرکوه با اشاره به خسارت ناملموس 50 میلیارد تومانی دامداران این شهرستان، می‌گوید: اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته شده‌ی فعلی برای جبران خسارت بحران خشکسالی ناکافیست.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی غیب‌اللهی» اظهار می‌کند: ابرکوه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد، علی‌رغم داشتن قدمت فراوان نسبت به سایر شهرهای کشور، هنوز هم از مناطق غیر‌برخوردار به شمار می‌رود . 

 
وی یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی کشورمان در طول سالیان اخیر را خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند سرمازدگی یا گرمای هوا، طوفان، سیل و زلزله ذکر می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که هیچگاه حمایت مطلوبی از کشاورزان و فعالان این حوزه برای جبران این خسارات به عمل نمی‌آید.
 
مدیر جهاد‌کشاورزی ابرکوه خسارت وارده به محصول پسته شهرستان بر اثر خشک‌سالی و بحران گرمازدگی را به تنهایی ۹۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و خواستار اجرای قانون امهال تسهیلات بدهکاران بخش کشاورزی در شرایط فعلی می‌شود.
 
وی به خشکی و فقر مراتع شهرستان به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، عنوان می‌کند: اگر قرار باشد تعداد ۱۵۰ هزار رأس دام کوچ‌رو شهرستان به ‌صورت دستی ارتزاق شوند، هر دام با در نظر گرفتن حداقل‌ها، روزانه هزار تومان آذوقه نیاز دارد.
 
غیب‌اللهی ادامه می‌دهد: این هزینه در ماه معادل ۴.۵ میلیارد تومان و در سال بیش از ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که برای کشاورزان به نوعی خسارت محسوب می‌شود هرچند که محسوس هم نیست.
 
مدیر جهاد‌کشاورزی ابرکوه با تأکید بر این که اعتبارات فعلی استانی و ملی که جهت جبران خسارت بحران خشک‌سالی در نظر گرفته شده است، پاسخگوی نیاز شهرستان‌هایی مانند ابرکوه و خاتم به عنوان دو قطب کشاورزی استان یزد نیست، از نماینده مردم این شهرستان‌ها در مجلس شورای اسلامی می‌خواهد که این موضوع را از طریق ستاد بحران پیگیری کند.
 
وی مهم‌ترین اولویت بخش کشاورزی شهرستان در شرایط خشکسالی را مسئله آب می‌داند و تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر کاهش نزولات جوی به‌ ویژه حوزه آبریز ابرکوه که از شمال فارس است به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده و منابع آبی شهرستان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است . 
 
وی بیان می‌کند: به همین دلیل نیز بسیاری از منطق ییلاقی شهرستان دچار مشکل آب‌رسانی شده‌اند و لازم است که ستاد بحران بیش از گذشته وارد میدان شود و برای زندگی عشایر و دام‌هایشان چاره‌اندیشی مناسبی کند . 
 
غیب‌اللهی خاطرنشان می‌کند: یکی از راهکارهای ماندگار کردن آب موجود، خاموشی چاه‌های کشاورزی بود که تاکنون دو دوره یک ‌ماهه و ۴۵ روزه انجام شده ولی در زمستان سال جاری مدت آن به دو ماه افزایش خواهد یافت.
 
وی معقتد است که علی‌رغم این که این اقدام، ناخواسته خساراتی را به برخی محصولات زراعی وارد می‌کند، اما باید از میان بد و بدتر یکی را انتخاب کرد . 
 
این مسئول در ادامه اعلام می‌کند: از سال آینده برداشت حجمی آب با وارد مدار شدن کنتورهای هوشمند کلید خواهد خورد.
 
وی به ترویج طرح‌های آبیاری نوین اشاره و با بیان این که سال گذشته مبلغ ۴۷ میلیارد ریال از اعتبارات ملی به ‌صورت بلاعوض به بیش از ۵۰ طرح آبیاری در شهرستان تعلق گرفته است، اضافه می‌کند: البته هشت میلیارد ریال از همین اعتبارات نیز در بخش بهمن برای ۱۰۰ هکتار و چهار میلیارد ریال نیز برای ۴۰ هکتار در مریم‌آباد اختصاص یافت . 
 
غیب‌الهی همچنین می‌گوید: در سال جاری به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار ۴.۵ میلیون تومان و همچنین برای آبیاری تحت‌فشار نیز ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود که کشاورزان می‌توانند برای دریافت آن مراجعه کنند . 

بخش نظردهی بسته شده است..