سرهنگ شکیب:

سوء استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه شگردی جدید برای کلاهبرداری

رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا،‌گفت: سوء استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه شگردی جدید برای کلاهبرداری است که اقشار مختلف جامعه باید با بالا بردن اطلاعات خود مانع بهره‌برداری سودجویان و مجرمان در این حوزه شوند.

به گزارش یزدنیوزاین روزها شاهد یکه تازی اپلیکیشن‌های مختلف هستیم، اپلیکیشن‌هایی که توانایی انجام کارهای فراوانی را در فضای مجازی دارند، از پرداخت گرفته تا خرید، دانلود و … . دیگر این روزها حتی در تاکسی‌ها اپلیکیشن‌هایی را مشاهد می‌کنید که می‌توانید با آنها کرایه خودرو خود را پرداخت نمائید و دیگر مشکل پول خرد و غیره نداشته باشید. در کنار این اپلیکشن‌هایی که هر روزه تبلیغ می‌شود تا کاربران با نصب آنها کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند، شاهدتولید اپلیکیشن‌هایی هستیم که بی سر و صدا وارد بازار می‌شوند، اپلیکیشن‌هایی که گاهی اوقات از سوی مجرمان حرفه‌ای سایبری طراحی و تولید شده‌اند و افراد سودجو می‌توانند از آنها استفاده مجرمانه داشته باشند .

 
سرهنگ«مهدی شکیب» با اشاره به استفاده غیر مجاز برخی از کاربران از اپلیکیشن‌های تلفن همراه،‌اظهار کرد: این روزها شاهد طراحی اپلیکیشن‌های رسید‌ ساز هستیم که برخی از مجرمان سایبری با نصب بر روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت‌های آن اقدام به کلاهبرداری از هموطنان در هنگام خرید از فروشگاه‌ها نمودند .
 
وی افزود: این برنامه‌ها شاید در ابتدا با هدف شوخی دوستانه طراحی شده اما نه تنها افراد سودجو آن را شوخی در نظر نگرفته  بلکه کاملا جدی با آن برخورد کرده و از آن استفاده‌های مجرمانه می‌نمایند .
 
رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: این افراد بعد از خرید از فروشگاه‌ها و یا در هنگام پرداخت بدهی‌های خود، ادعا می‌کنند که وجه مورد نظر را به حساب قربانی واریز نموده‌اند و رسید طراحی شده را به عنوان مدرک به فرد مخاطب ارائه می‌دهند. رسیدی که فاقد اعتبار بوده و هیچ ارزشی ندارد .
 
سرهنگ شکیب، گفت: این رسید جعلی شامل نام و نام خانوادگی، شماره کارت و مبلغ واریز شده به حساب مقصد می‌باشد. در این حالت اعتماد فرد قربانی بعد از دیدن نام و شماره کارت خود جلب شده و در ظاهر هیچ مورد مشکوکی وجود ندارد. بنابراین هموطنان عزیز باید مراقب تراکنش‌های بانکی خود باشند .
 
این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از  برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی و یا اطلاع از دریافت وجوه مختلف، فعال بودن سامانه پیامک حساب بانکی می‌باشد. در این صورت شما از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حسابتان مطلع خواهید شد .
 
وی اطمینان از واریز شدن مبلغ مورد نظر را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: هموطنان عزیز بعد از انجام هر تراکنش بانکی به خصوص تراکنش‌ها با مبالغ بالا، حتماً موجودی حساب خود را چک کرده و از واریز وجه مطمئن شوند .
 
سرهنگ شکیب تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، پلیس فتا پس از بررسی‌های مورد نیاز، اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص حذف اپلیکیشن‌ مذکور از مارکت‌های داخلی را انجام داده و در حال حاضر دریافت این اپلیکیشن از مارکت‌های داخلی امکان‌پذیر نمی‌باشد .
 
رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری در توصیه به هموطنان عزیز تاکید کرد: اعتماد نابجا به کاربران آنلاین در فضای مجازی می‌تواند زمینه ساز کاهش امنیت کاربران در فضای مجازی شود .
 
سرهنگ شکیب با اشاره به سایت پلیس فتا گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند. همچنین در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری با همکاران ما در میان بگذارند .
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..