مشروح سخنان استاندار یزد در نشست شب یزد با موضوع « میراث بی آبی، روایت یک بحران»

« محمود زمانی قمی » ضمن ابراز خرسندی از حل مسئله حقوقی خط انتقال آب به یزد گفت: با حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف و انجام فعالیت های شاخص در این زمینه،بر اساس نیازهای آبی استان تا افق 1430 گزینه های منطقی انتقال آب نیز پیگیری می شود.

به گزارش یزدی نیوزهفتمین نشست شب یزد در موضوع « میراث بی آبی،روایت یک بحران» با سخرانی « محمود زمانی قمی » استاندار یزد به میزبانی خانه فرهنگ شهید صدوقی (ره) در دفتر سومین شهید محراب برگزار شد.

 
*مشروح سخنرانی استاندار یزد در گزارش پیش رو ارائه می شود:
 
استاندار یزد در این نشست گفت: شرایط اقلیمی و تنش های آبی ،مهاجرت از استان های هم جوار و اتباع خارجی(افاغنه)،مسئله پائین آمدن سن اعتیاد به مواد مخدر و حرکت آن به سمت جامعه بانوان از مهم ترین محدودیت ها و مشکلات پیش روی استان است.
 
« محمود زمانی قمی»  ادامه داد: یزد نیز برای مدیریت این سه موضوع و سایر مشکلات، مزیت های فراوان و سرمایه های ارزشمندی در مقایسه با بسیاری از مناطق کشور دارد و می توان این دغدغه ها را با مشارکت مردم به خوبی مدیریت و حتی از دل آن ها فرصت سازی کرد.
 
زمانی قمی با اشاره به اهمیت مسئله آب در اولویت تمام موضوعات اظهار داشت:بعد از تخصیص آب به استان یزد در سال۶۸ تا زمانی که تنش های آبی در کشور شدت نیافته بود خط انتقالی نیز با آسیب جدی مواجه نبود اما در ده سال گذشته خشکسالی های شدید فلات مرکزی و  مشکلات برخی حوزه های آبی تصمیمات و رفتارها در این زمینه را با تغییر روبه رو ساخت.
 
وی بیان کرد:در نظام توزیع و تقسیم آب تصمیم گیری فردی و یا استانی به تنهایی اثرگذار نیست و شورای هماهنگی زاینده رود با اعضای خود در این زمینه بر اساس حجم ورودی آب و مصارف پیش بینی شده تصمیم گیری می کند و این فرآیند برای همه لازم الاجرا است.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد گفت:بر این اساس تصمیم ملی برای صرفه جویی ۲۰ درصدی در آب گرفته شد و  خوشبختانه قبل از اجرای این مصوبه با فعالیت مدیران حوزه آب و سایر بخش های کارشناسی با حفر چاه و تزریق منابع جدید  از ورود شُک و تنش در زمان اعمال کاهش این سهمیه به استان و جریان زندگی مردم جلوگیری به عمل آمد.
 
استاندار یزد یادآور شد: وقتی ۲۰ درصد آب با  کیفیت مناسب  کاهش و آبی با درجه کیفیت پایین تر به شبکه تزریق می شود نمی توان کیفیت گذشته را انتظار داشت اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته از لحاظ کمیت و در کنار آن قابلیتقابل ارائه به مردم،  استان از این تنش عبور کرد.
 
زمانی قمی تصریح کرد:مردم یزد از سالیان بسیار دور الگوهای مناسب با سازگاری اقلیم و منابع آب را اجرا کرده اند و انتخاب صنعتی مثل نساجی نشانگر این امر است  که با مدرن ترین روش های  علمی روز  تناسب  دارد،علاوه بر این  در استان یزد با مصرف هر متر مکعب آب در صنایع ۲۲ میلیون تومان خلق ثروت می  شود  که این  سهم در  اصفهان ۱۵ میلیون  و کرمان نیز  6  میلیون تومان می باشد.
 
توجه جدی استان یزد به اصلاح الگوی مصرف آب/مسئله حقوقی خط اول انتقال آب به یزد در سطح ملی حل شد
 
سخنران هفتمین نشست شب یزد بیان کرد:به علت کاهش منابع آبی و محدودیت برخی کشاورزان برای استفاده  از آب بروز تعارضات در استان اصفهان طبیعی بود و از سوی دیگر رفتار برخی سو استفاده کنندگان که  می خواهند به هر شکلی برای نظام جمهوری اسلامی ایران مشکلی ایجاد کنند نیز به این ماجرا اضافه شد.
 
وی افزود: از اسفند سال قبل تا به امروز ۱۲ بار تعرض به خط انتقال آب استان وارد شده است و چگونگی مدیریت تعرضات و هزینه ها و روش حفاظت از  100 کیلومتر مسیر انتقالی بسیار سخت و مهم بود،در این زمینه مدیریت شبانه روزی و اقدامات آنی به ویژه از سوی آب منطقه ای استان صورت گرفت و از سوی دیگر ایمن سازی و طرح حفاظتی نیز مورد توجه  قرار گرفته و در دست اجرا است.
 
استاندار یزد تاکید کرد: در اعتبارات ملی و استانی هزینه های  مدیریت این تعرضات دیده نشده  و استان فشار زیادی را در این عرصه تحمل کرد اما از تمام نهادهای بالادستی برای صیانت از خط انتقال آب کمک گرفتیم و با پیگیری های انجام شده و عنایت مقامات عالی کشور خوشبختانه مسئله حقوقی آب در سطح ملی حل و فصل شد.
 
«محمود زمانی قمی» اظهار داشت: مطالعات خط دوم انتقال آب  و  همچنین انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس نیز در حال پیگیری و زمینه سازی است و سازمان برنامه و بودجه  کشور اجازه مطالعات بر پروژه ها را داده است اما  هنوز مطالعات زیست محیطی آن به تصویب دولت نرسیده  و دستور اجرا  نیز صادر نشده است.
 
زمانی قمی افزود تغییر  و اصلاح الگوی مصرف آب در حال انجام می باشد اما این فرآیند به شکل  تدریجی محقق خواهد شد  که با تاکید بر مدیریت مصرف در زمینه های مختلف اما هیچ کدام از گزینه های انتقال آب به استان نیز کنار گذاشته نمی شود.
 
انتقال آب نیازمند مدل اجرایی و مالی کارآمد/ مبنای فعالیت  استان سند آمایش و افق منطقی در  سال ۱۴۳۰
 
استاندار یزد گفت:برای موضوعات خط دوم انتقال و جابه جایی آب از دریا نیز رسیدن به مدل اجرایی و مالی کارآمد بسیار مهم است و بدون مشارکت بخش خصوصی انجام آن ممکن نیست که  بخش خصوصی در استان برای ورود در هر دو زمینه  ی اجرا و تامین مالی با شرکت های خارجی مختلف رایزنی و توانمندی های داخلی در حال بررسی است  تا نسبت به این موضوع بتوان در شکل کاملا منطقی و علمی ورود پیدا کرد.
 
وی بیان کرد:در هیچ کجای کشور تا کنون  تجربه انتقال  آب از دریا و عملیات شیرین سازی  وجود نداشته است  پس نمونه  مدل اجرایی و مالی نیز در این زمینه در دسترس نیست  و از بعد دیگر ضروریست به موضوع قیمت مناسب عرضه آب به مردم توجه کرد زیرا جامعه کشش مصرفی قیمت بسیار متفاوت با شرایط قبل را ندارد.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان اظهار داشت: در این جریان مدل مالی دنبال می شود  که در درجه اول  سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی داخلی را ترغیب به سرمایه گذاری کند و از سوی دیگر  دولت نیز  نسبت به واگذاری آب با نرخی مناسب و به دور از تنش های اجتماعی مطمئن باشد.
 
استانداریزد درپایان سخنان خود گفت: نیاز آبی استان تا افق ۱۴۳۰ و  بر اساس سند آمایش در حوزه های مختلف  به صورت منطقی مشخص و تدوین شده و خوشبختانه نقشه راه برای مسیر پیش رو آماده می باشد که بر این اساس درخواست های اداری و قانونی نیز برای تامین منابع آب در حال پیگیری است.
 
گفتنی است در این نشست استاندار یزد به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ و  استقبال از اندیشه ها و مطالعات نو، دیدگاه های مردمی،تجربه های موفق به ویژه توانمندی جوانان این مرز و بوم در حل مسئله آب  را از رویکردهای استان در این زمینه دانست.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..