۱۵سال در انتظار احداث یک جاده روستایی/راهی که از مسیر مرگ می‌گذرد

جاده فولاد ـ نیوک ندوشن در واقع یک جاده روستایی است که به‌رغم تردد بالای کامیون‌های حمل مواد معدنی و خودروهای شخصی، ۱۵ سال است به حال خود رها شده و عزمی برای تکمیل آن وجود ندارد.

به گزارش یزدی نیوزدر حالی این روزها مدام صحبت از تلاش برای کاهش آمار تلفات تصادفات جاده‌ای در استان یزد است که برخی جاده‌های روستایی هر روز آبستن یک حادثه مرگبار هستند و سال‌هاست کسی فکری به حال آنها نمی‌کند.

یکی از این جاده‌ها جاده فولاد ـ نیوک ندوشن است که از احداث اولیه آن ۱۵ سال می‌گذرد و مهم‌ترین دستاورد احداث این جاده در طول این سال‌ها، حوادث ناگواری است که مردم منطقه ندوشن را بارها و بارها در طول سال به سوگ نشانده است.

حوادث منجر به فوت این جاده که حالا دیگر اهالی از آن به عنوان جاده مرگ یاد می‌کنند، به اندازه‌ای تلخ و غم‌انگیز است که ساعت‌ها می‌توان از تلخی‌های آن گفت و شنید.

جاده‌ای که از ابتدا حتی استانداردهای یک جاده روستایی را نداشت

این جاده در هنگام احداث به عنوان یک جاده روستایی تعریف شد اما همان زمان هم حتی استانداردهای یک جاده روستایی را نیز نداشت.

عرض کم این جاده که تقریبا حدود ۵.۵ متر است، آمار تصادفات را به شدت بالا برده به ویژه اینکه بیشتر خودروهایی که در این مسیر تردد می‌کنند، وسایط نقلیه سنگین هستند.

این جاده که ۳۴ کیلومتر طول دارد در واقع مسیری است که ندوشن را به مرکز استان یزد متصل می‌کند و علاوه بر این، اهمیت دیگری نیز دارد و آن اینکه این جاده اکنون به یک جاده معدنی تبدیل شده است.

در طول سال‌های اخیر معادن فعالیت چشمگیری در بخش ندوشن داشته‌اند و طبیعی است که هر کجا معدن باشد، تردد کامیون‌های حمل و نقل مواد معدنی بسیار است و این جاده نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

تردد کامیون‌ها خطرات جاده مرگ را دو چندان کرده است

اتفاقا تردد این وسایط نقلیه سنگین که شاید در احداث این جاده، پیش‌بینی برای آن نشده بود، خطرات جاده مرگ را چندین برابر کرده است به نحوی که شهروندان ندوشن به صراحت از این جاده به عنوان جاده مرگ یاد می‌کنند و عبور از آن همواره برای آنها یادآور خاطرات تلخ و دردناکی است.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد، روزانه بیش از هزار دستگاه خودروی سواری سبک و سنگین در جاده فولاد ـ نیوک ندوشن تردد دارند که البته این آمار در روزهای پایانی هفته افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

یکی از اهالی ندوشن درباره این جاده به خبرنگار مهر گفت: حوادث و اتفاقات ناگواری که در طول سالیان اخیر در این جاده رخ داده و بسیاری از عزیزان ما را به کام مرگ فرستاده، سبب شده تا تعریض، آسفالت و استانداردسازی این جاده به یک مطالبه مردمی تبدیل شود.این جاده اکنون عملا دیگر یک جاده روستایی نیست و کارکرد ۱۵ سال پیش خود را از دست داده و بیشتر شبیه به یک جاده ترانزیتی در ابعاد کوچکتر شده است

محمد جعفری ندوشن تاکید کرد: این جاده اکنون عملا دیگر یک جاده روستایی نیست و کارکرد ۱۵ سال پیش خود را از دست داده و بیشتر شبیه به یک جاده ترانزیتی در ابعاد کوچکتر شده است.

وی تصریح کرد: شهروندان ندوشن به ویژه آنها که عزیزان خود را در این جاده از دست داده‌اند، به طور جدی خواستار رسیدگی به وضعیت این جاده توسط مسئولان هستند و خواسته خود را بارها با مسئولان مختلف استانی و محلی از بخشدار گرفته تا مدیران راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند اما هنوز ترتیب اثری به آن داده نشده است.

جعفری ندوشن با بیان اینکه این درخواست خود را به بخشداری ندوشن نیز ارائه داده‌ایم، عنوان کرد: امیدواریم بخشداری با جدیت بیشتری این مطالبه به حق مردم را مورد رسیدگی قرار دهد.

تکمیل جاده ورزنه ـ‌ ندوشن مطالبه دوم مردم منطقه

البته این تنها جاده نیمه‌کاره رها شده در این منطقه نیست و کمی آنسوتر جاده ورزنه ـ ندوشن به عنوان محور مواصلاتی شرق استان اصفهان به یزد نیز بلاتکلیف است، جاده‌ای که می‌تواند مسیر بین دو استان را ۷۰ کیلومتر کاهش دهد.

بخشدار ندوشن درباره وضعیت این جاده‌ها به خبرنگار مهر گفت: جاده فولاد ـ نیوک ندوشن در واقع یکی از مطالبات جدی مردم ندوشن است بر این اساس باید به عنوان یک اولویت مهم در پروژه‌های راه‌سازی استان مدنظر قرار گیرد.

سید بهروز موسوی بیان کرد: دو بانده کردن یا تعریض این جاده یکی از دغدغه‌های مهم مردم ندوشن است و این مهم باید به دغدغه مدیران راه‌سازی استان نیز تبدیل شود.

معادن در توسعه زیرساخت‌های ندوشن نقش‌آفرینی کنند

وی یادآور شد: تردد در این مسیر همواره با استرس همراه است و عبور خودروهای سواری در کنار کامیون‌ها نیازمند کاهش سرعت، دقت کافی و در موارد متعددی خارج شدن از حاشیه آسفالت جاده و ایجاد و اضطراب شدید در سرنشین‌های خودروهای سواری است.

موسوی تاکید کرد: آنچه در حال حاضر مردم بخش ندوشن از مسئولان انتظار دارند، نقش‌آفرینی معادن منطقه در راستای توسعه زیرساخت‌های منطقه از جمله اصلاح و تعریض و یا دو بانده کردن جاده است.

وی افزود: بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن کشور، باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن که به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، صرف رفاه و توسعه زیرساخت‌های بخشی شود که معدن در آن واقع است، اما متاسفانه تاکنون اجرای این قانون مهم و حیاتی در بخش ندوشن مغفول مانده است.بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن کشور، باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن که به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، صرف رفاه و توسعه زیرساخت‌های بخشی شود که معدن در آن واقع است، اما متاسفانه تاکنون اجرای این قانون مهم و حیاتی در بخش ندوشن مغفول مانده است

موسوی تصریح کرد: بخش ندوشن که امروز به یکی از بخش‌های معدنی استان یزد تبدیل شده، کمترین بهره را از وجود معادن را برده است در حالی که با اجرای این قانون و تخصیص اعتبارات استانی اصلاح جاده فولاد ـ نیوک ندوشن را می‌توان تسریع کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری فقط اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برای این جاده در نظر گرفته شده که در مقابل هزینه تعریض و یا دو بانده کردن آن طنزی بیش نیست.

بخشدار ندوشن خاطرنشان کرد: تعریض و اصلاح این جاده حداقل نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است که این بودجه‌ها به هیچ وجه جوابگوی آن نخواهد بود.

وی در مورد جاده ورزنه ـ ندوشن نیز بیان کرد: تکمیل این مسیر مهم و حیاتی، کاهش تنش‌های آبی بین دو استان و رونق اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری بین ندوشن و ورزنه را به دنبال خواهد داشت.

موسوی یادآور شد: پایان جاده ورزنه ـ ندوشن به ابتدای جاده فولاد ـ نیوک متصل خواهد شد که در این صورت جاده کم‌عرض فولاد ـ نیوک به هیچ عنوان پاسخگوی ترافیک و حجم بالای تردد در آینده نه چندان دور نخواهد بود بر این اساس رسیدگی سریع‌تر به وضعیت این جاده ضروری است.

مطالبه‌ای که باید شکل ملی و استانی به خود بگیرد

درخواست‌های مردم ندوشن باید از بخش و شهر و منطقه خارج شود و شکل استانی و ملی به خود بگیرد تا مسئولان به این فکر بیفتند که بخشی از عوارض معادن این منطقه را حداقل برای حفظ جان مردم آن هزینه کنند.

مردم ندوشن ۱۵ سال است در انتظار جاده‌ای با حداقل‌های استاندارد هستند و امید دارند که این انتظار، طولانی‌تر نشود و هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود.

 

 

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..