آغاز فاز جدید واکسیناسیون دام‌های یزد بر علیه تب برفکی

no-thumbs

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از آغاز فاز جدید واکسیناسیون دام‌های استان بر علیه تب برفکی از 27 مردادماه جاری خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «علی‌اکبر حدادزاده» در این باره گفت: بیماری تب‌برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار با علائمی همچون زخم‌های دهانی و لنگش در دام‌های زوج‌ سم اهلی مثل گاو، گوساله ،گوسفند و بز       است که باعث خسارت به جمعیت دامی و کاهش شدید تولید می‌شود اما هیچ ضرری برای جامعه انسانی ندارد . 

 
وی با اشاره به عملکرد سالانه دامپزشکی مبنی بر واکسیناسیون دام‌های سنگین در سه نوبت و دام‌های سبک در یک نوبت برای پیشگیری از این بیماری، تصریح کرد: با توجه به آخرین نوبت واکسیناسیون انجام شده، هم‌اکنون دام‌ها در شرایط حساسی قرار گرفته لذا اداره دامپزشکی، طرح جدید واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی را  از ۲۷ مرداد ماه اجرایی خواهد کرد . 
 
حدادزاده به دامداران توصیه کرد: با توجه به شیوع تب برفکی در برخی از شهرستان‌ها تا زمان اجرای واکسیناسیون تب برفکی و افزایش سطح ایمنی بدن دام‌ها از ورود دام جدید به دامداری خود جداً خودداری و در تخلیه کود دامداری‌های خود نکات ایمنی را رعایت کنند.
 
وی افزود: دامداران باید تردد وسایل نقلیه به دامداری‌های خود را کنترل کرده و از توقف در تجمع دامداران در مکان‌هایی همچون ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های خوراک دام خودداری کنند تا از ورود ویروس به دامداری‌ها جلوگیری شود . 
 
مدیر کل دامپزشکی یزد موثرترین راهکار برای پیشگیری از ورود ویروس به واحدهای دامداری را  آهک‌پاشی درب ورودی دامداری‌ها، پرکردن بطری‌های ضدعفونی  با مواد ضدعفونی  کننده یا آب آهک و تغذیه مناسب دام‌ها عنوان  و تاکید کرد: رعایت این نکات بهداشتی در کنار واکسیناسیون دام‌ها می‌تواند ۱۰۰ درصد کمک‌کننده و قطعاً پیشگیری‌کننده از بیماری باشد . 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..